آرشیو چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۸۹
دانش و پژوهش
۷

جریان یافتن رود در سطح مریخ

مترجم: شبنم نوریان

سطح مریخ در تصاویر جدید در مقایسه با تصویرهایی که هفت سال پیش از همین منطقه گرفته شده اند تغییر کرده است. به نظر می رسد که این تغییر ناشی از جریان آب رودخانه ای است که در این منطقه جریان داشته است.

محققان ایستگاه فضایی ناسا نشانه هایی از جریان آب در سطح کره مریخ یافته اند. تصاویر ماهواره ای جدیدی که از سطح کره مریخ گرفته شدند احتمال وجود آب جاری را روی کره قرمز قوت می بخشد. سطح مریخ در این تصاویر در مقایسه با تصاویری که هفت سال پیش از همین منطقه گرفته شده، تغییر کرده است.

میشاییل مایر ( Michael Meyer) مدیر بخش تحقیقاتی سیاره مریخ در سازمان ناسا معتقد است:«در تصاویر جدید دو رد بزرگ از جریان آب رودخانه ای دیده می شود که هر کدام چند صد متر طول دارند. این تغییر ظرف مدت هفت سال اخیر به وجود آمده، و به روشنی ثابت می کند که در سطح مریخ آب جاری وجود دارد.»

به دلیل شرایط خاص اتمسفری مریخ، آب نمی تواند مدت زمان زیادی بر روی سطح این سیاره در جریان باشد به همین دلیل یا به سرعت یخ می زند و یا بخار می شود. رد یافت شده این احتمال را قوت می بخشد که آب روان در لایه های زیرین در جریان است و گاه از صخره ها بیرون می زند.

میشاییل مایر می افزاید:«اطلاعات تازه ای که ما توسط ماهواره های تخصصی دریافت کرده ایم حاکی از آنند که به احتمال قوی در حال حاضر هم در سطح مریخ آب جریان دارد. ما تاکنون تنها آب یخ زده و نشانه هایی از بخار آب یافته بودیم.»

ناسا درصدد تهیه دوربین فضایی است که بتواند از ترکیبات سطح مریخ تصاویر رنگی و متفاوت تهیه کند. از سال 1997 تاکنون، این سیاره قرمز رنگ یکی از محورهای اصلی تحقیق در سازمان ناسا است. ناسا تاکنون دوازده ماهواره تحقیقاتی راهی کره مریخ کرده است که دو سوم آنها قبل از رسیدن به مدار مریخ در منظومه شمسی ناپدید شدند. این تصاویر در حالی به زمین مخابره شدند که پایگاه فضایی ناسا ماه گذشته اعلام کرده بود ارتباطش با ماهواره فعال روی این سیاره قطع شده است.

حضور آب جاری در مریخ احتمال وجود موجودات مریخی را هم قوت می بخشد. حیات میکروارگانیسم ها، کوچکترین ذرات آبزی از آب جاری آغاز می شود. گزارش مشروح این خبر در مجله علمی ساینس منتشر خواهد شد.