آرشیو چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۸۹
دانش و پژوهش
۷

چپ دستها سریعتر فکر می کنند

تحقیقات جدید نشان می دهد افراد چپ دست در هنگام انجام اعمالی نظیر بازی های رایانه ای و حرکات ورزشی، سریعتر از راست دست ها تفکر می کنند.

به گزارش سایت اینترنتی «بی بی سی نیوز»، محققان استرالیایی در مطالعه ای جدید اعلام کردند انتقال اطلاعات میان دو نیمکره راست و چپ مغز در افراد چپ دست سریعتر صورت می گیرد و این امر سبب می شود چپ دستها در هنگام انجام کارهایی که با اعضای هردو طرف بدن سروکار دارند، کارایی بالاتری ازخود نشان بدهند.

در این مطالعه دکتر «نیک چربوین» و همکارانش از دانشگاه ملی استرالیا در یک آزمایش با اندازه گیری سرعت واکنش داوطلبان به روشن شدن نقاطی نورانی در طرف راست و نیز چپ یک شکل، سرعت انتقال اطلاعات میان دو نیمکره مغز این افراد را بررسی کردند.

این محققان در آزمایشی دیگر عملکرد داوطلبان در زمینه تشخیص حروف مشابه در طرف راست و چپ یک نمایشگر را بررسی کردند. این عمل به استفاده از هر دو نیمکره مغز به طور هم زمان نیاز دارد.

مقایسه نتایج این دو بررسی در میان 80داوطلب راست دست نشان داد تاخیر در انتقال اطلاعات در نیمکره چپ و راست مغز که در آزمایش اول شناسایی شده بود، بر عملکرد این افراد در هنگام فعالیت هایی نظیر آزمایش دوم که نیاز به هردو نیمکره مغز دارد، تاثیر منفی می گذارد.

این دانشمندان همین دو آزمایش را برای 20داوطلب چپ دست تکرار کردند و متوجه شدند هرچه ویژگی چپ دستی در یک فرد بیشتر باشد، قابلیت پردازش همزمان اطلاعات در دو نیمکره مغز او افزایش می یابد.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که کاملا چپ دست هستند در مقایسه با راست دستها به میزان 43میلی ثانیه سریعتر می توانند حروف مشابه را در دوطرف یک صفحه نمایش تشخیص بدهند.

به گفته دکتر «چربوین»، انسانها در زمان انجام فعالیتهایی نظیر بازی های رایانه ای، رانندگی در ترافیک و نیزبازی های ورزشی که به سرعت بالا و پردازش حجم زیاد اطلاعات نیاز دارند، از هر دو نیمکره مغز خود استفاده می کنند.

دکتر «استیو ویلیامز» روان شناس حاضر در این مطالعه اعلام کرد افراد چپ دست در زمینه استفاده هم زمان از هر دو نیمکره مغز خود توانایی بیشتری دارند و به همین جهت در فعالیتهای نیازمند هردو نیمکره مغز، از افراد راست دست ماهرترند.