آرشیو چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۸۹
اخبار اقتصادی
۴

ایران تا 4 سال آینده از واردات بنزین بی نیاز می شود

با بهره برداری از طرح های توسعه پالایشگاهی که قرارداد آنها تاکنون امضا شده است، کشورمان در چهار سال آینده از واردات بنزین بی نیاز می شود.

محمدرضا نعمت زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حاشیه امضای قرارداد احداث واحدهای بنزین سازی پالایشگاه تبریز در تهران با بیان این مطلب گفت: هم اکنون مقدار ذخایر بنزین کشور بیش از دو برابر زمان مشابه سال قبل است و نیاز کشور را تا پایان سال تامین می کند. وی مقدار ذخایر گازوئیل را در حال حاضر بسیار مطلوب عنوان کرد و آن را پاسخگوی نیاز کشور دانست.

وی گفت احداث واحدهای بنزین سازی در پالایشگاه نفت تبریز به کنسرسیومی از دو شرکت ایرانی و یک شرکت چینی واگذار شد.

به گزارش خبرنگار ما احداث واحدهای بنزین سازی شرکت پالایش نفت تبریز با امضای قراردادی به کنسرسیومی شامل شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی و شرکت تناوب از ایران و شرکت مهندسی «سینوپک» چین واگذار شد.

این قرارداد که مهندسی بنیادی آن را شرکت فرانسوی و شرکت آلمانی انجام می دهند شامل طراحی تفصیلی، تامین تجهیزات، احداث، نصب و راه اندازی است.این طرح شامل ساخت واحدهای تصفیه نفتای سنگین، تبدیل کاتالیستی احیای مداوم و احیای بنزین و نصب ژنرال با محرک گاز می باشد.

بخشی از اهداف اجرای این طرح افزایش بنزین موتور تولیدی پالایشگاه به میزان 600هزار لیتر در روز، افزایش کیفیت بنزین موتور تولیدی به سطح استانداردهای روز اروپا، حذف ماده افزودنی و تولید 750 بشکه در روز بنزین با خلوص 9/99 درصد مورد نیاز پتروشیمی تبریز است.

این طرح در 30 ماه اجرا می شود و ارزش قرارداد آن 120میلیون یورو است.