آرشیو چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۸۹
اخبار خارجی
۱۶

در سخنرانی خداحافظی خود عنان آمریکا را ناقض حقوق بشر خواند

دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خداحافظی خود از منصب دبیرکلی، از یکجانبه گرایی و سیاست های آمریکا در جهان به شدت انتقاد کرد و از واشنگتن خواست به نقض حقوق بشر پایان دهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، «کوفی عنان» که در کتابخانه «هری ترومن» در ایالت میسوری صحبت می کرد، از آمریکا خواست سیاست یکجانبه گرایانه خود را تغییر و به نقض حقوق بشر پایان دهد.

وی در سخنان خود، به طور غیرمستقیم آمریکا را به نقض اصول اولیه دموکراسی در خلال جنگ با تروریسم متهم کرد و گفت: آمریکا باید حتی در مبارزه با تروریسم به اصول خود در مورد حفظ حقوق بشر پایبند باشد.

عنان که در آستانه واگذاری مقام خود به دبیرکل جدید سازمان ملل است، در گزارش خود به وخامت اوضاع خاورمیانه اشاره کرد و گفت: خاورمیانه چشم اندازی تاریک از آینده پیش رو دارد و تاکنون وضعی چنین پیچیده، حساس و خطرناک نداشته است.خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز از نیویورک به نقل از عنان که تنها سه هفته به پایان دوران ریاست 10ساله اش بر سازمان ملل زمان باقی است، گزارش داد: آمریکا به دلیل قدرت فوق العاده اش مسئولیت ویژه ای در جهان دارد و به پنج اصل ضروری باید توجه شود که شامل مسئولیت پذیری جمعی، همبستگی جهانی، حاکمیت قانون، جوابگویی دوطرفه و چندجانبه گرایی است.

عنان ادامه داد: حقوق بشر و قانون برای امنیت و موفقیت جهان ضروری است. وقتی که آمریکا به نظر می رسد که ارزش ها و اهداف خود را رها کرده، طبیعتا دوستانش در خارج ناراحت و گیج می شوند.

دبیرکل در انتقاد به بوش گفت: شورای امنیت جای دیگری برای حفظ منافع ملی (آمریکا) نیست.

اظهارات عنان واکنش «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه آمریکا را برانگیخت. وی مدعی شد: انتظار داشتم، او (عنان) از تمام کمک هایی که آمریکا به سازمان ملل کرده است، صحبت کند.

رایس همچنین، با رد انتقاد عنان از عملکرد آمریکا در جنگ عراق، گفت از اینکه کشورش به سقوط رژیم صدام کمک کرده است، احساس غرور می کند.