آرشیو دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۹۳
اجتماعی
۷

مدیریت استرس

استرس فشاری است که بدن ما در هنگام تطابق با محیط دایما در حال تغییر اطرافمان تحمل می کند. استرس اثرات فیزیکی و احساسی دارد و می تواند احساسات مثبت یا منفی ایجاد کند.

به عنوان یک اثر مثبت، استرس می تواند ما را به تحرک وا دارد، هشیاری ما را بیشتر کند و دیدگاه های جالب و جدیدی برایمان به وجود آورد. به عنوان یک اثر منفی می تواند احساس بی اعتمادی، سرخوردگی، عصبانیت، یا افسردگی را به وجود بیاورد که به نوبه خود می تواند مشکلاتی مانند سردرد، دل پیچه، کهیر و جوش، بی خوابی، زخم معده، فشار خون بالا، مرض قلب و سکته را باعث شود. در زندگی در حالی که به مرگ عزیزان، تولد یک کودک، ترفیع شغلی یا یک رابطه تازه خو می گیریم، دچار استرس می شویم. در حین این پروسه عادت کردن به شرایط جدید بسته به عکس العمل ما، استرس می تواند باعث کمک یا عقب افتادن ما شود.

در این نوشته درباره این پرسش که «چگونه می توانم استرس را از زندگیم حذف کنم؟» می خوانید: همانطور که همه ما دیده ایم استرس مثبت به جذابیت و انتظار زندگی اضافه می کند و یک مقدار معینی استرس در زندگی هرکس باعث پیشرفت می شود. مهلت های تحویل کار، رقابت ها، رویارویی و حتی احساس ناامیدی و غم باعث عمق و غنای زندگی می شوند. هدف ما به جای حذف کردن استرس از زندگی باید یادگرفتن مدیریت آن باشد و اینکه چطور از آن برای کمک به خودمان استفاده کنیم. استرس کمتر از حد لازم عامل پریشانی است و ممکن است باعث شود بی حوصله و افسرده شویم. از طرف دیگر با استرس بیش از حد ممکن است احساس کنیم که «گیر افتاده ایم و راه فرار نداریم». کاری که لازم است انجام دهیم این است که یاد بگیریم مقدار بهینه استرس برایمان کدام است. مقداری که برایمان انگیزه ایجاد می کند اما زندگیمان را تحت الشعاع قرار ندهد...