آرشیو چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۲۸۹
فرهنگ و هنر
۲۰

کتابخانه ملی میزبان آثار رامبراند است

کتابخانه ملی ایران از امروز به مناسبت گرامیداشت چهارصدمین سالگرد تولد رامبراند میزبان آثار این هنرمند نامی هلند شده است. در این نمایشگاه تعدادی از تابلوهای کپی این نقاش در قطع کوچک و بزرگ به معرض نمایش گذاشته شده است.

به گزارش مهر، مقابل در اصلی نمایشگاه اثری با ابعاد بزرگ از رامبراند با نام نایت واچ به چشم می خورد. از اغلب تابلوهای این نقاش هلندی این طور معلوم است که وی به نقاشی پرتره علاقه و گرایش فراوان داشته است. وی در تاریخ هنر اروپا نقش مهمی ایفا کرد و به واسطه به وجود آوردن تکنیک های متنوع توانست نام خود را در جهان هنر پرآوازه کند. به طوری که امروز عکاسان و نقاشان معاصر در کار خود به کمپوزیسیون های رامبراند مراجعه می کنند.

. در قسمتی دیگر از نمایشگاه تصویر دو پرتره به چشم می خورد که زیر آنها این عبارت درج شده است: نقاش در سال 1669 بعد از کشیدن این دو پرتره دارفانی را وداع می گوید.

در سمت راست نمایشگاه 9 اثر از شاهنامه شاه طهماسب به چشم می خورد. کاوه تومار ضحاک را پاره می کند، سهراب رستم را بر زمین می کوبد، خاقان و کاموس ایرانیان را می بینند، رستم با شکیبایی درباره سرنوشت و مرگ می گوید، گذشتن سیاوش از آتش، فریدون سر تور را دریافت می کند و جنگ رستم با کاووس عناوین آثار شاهنامه شاه طهماسب است. این آثار متعلق به مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران است و در ردیف ارزنده ترین آثار به شمار می روند.

نمایشگاه آثار رامبراند که به مناسبت چهارصدمین سالگرد تولد وی با همکاری سفارت هلند و ایران در کتابخانه ملی ایران در کنار قطعاتی از شاهنامه شاه طهماسب به نمایش گذاشته شده به مدت یک هفته در این مکان ادامه خواهد داشت.