آرشیو چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۲۸۹
بین الملل
۳

رکوردشکنی خشونت در عراق

گروه بین الملل: براساس آخرین گزارشی که وزارت دفاع امریکا)پنتاگون(منتشر کرده، میزان خشونت ها در عراق به بالاترین سطح خود رسیده است. به گزارش بی بی سی در گزارش پنتاگون آمده است که حملات به نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا و سربازان دولتی عراق و همچنین حملات به غیرنظامیان در خلال ماه های مرداد تا آبان و مقایسه با سه ماه پیش از آن، 22 درصد افزایش یافته است.

واشنگتن پست نیز نوشت گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا بدبینانه ترین گزارشی است که تاکنون درباره پیشرفت امور در عراق ارائه شده است. بنابراین گزارش میانگین تعداد حملات به رکورد 959 حمله در هفته و تعداد کشته شدگان و مجروحین غیرنظامی به 93 نفر در روز رسیده است. گزارش پنتاگون 50 صفحه است و به صورت فصلی به کنگره ارائه می شود. در این گزارش برای نخستین بار از مقتدا صدر به عنوان عامل مهم تر از القاعده در ایجاد جنگ داخلی در عراق یاد شده و ادعا شده که شبه نظامیان شیعه به مرگ افراد بیشتری دامن زده اند تا عوامل القاعده.

این گزارش در حالی منتشر می شود که رابرت گیتس وزیر دفاع جدید امریکا اخطار داده است که ناکامی در عراق «فاجعه یی» خواهد بود که شبح آن امریکا را تا سال ها دنبال خواهد کرد. گیتس که روز دوشنبه به عنوان جانشین دونالد رامسفلد سوگند یاد کرد گفت عراق اولویت اصلی برنامه کاری او در پنتاگون خواهد بود و تاکید کرد که قصد دارد به زودی به عراق سفر کند تا از نقطه نظرات فرماندهان امریکایی در مورد چگونگی راه های بهبود اوضاع آگاه شود. گیتس گفت: «همه ما می خواهیم دختران و پسران امریکایی را به خانه برگردانیم. اما همان طور که رئیس جمهور روشن ساخته، هزینه ناکامی در خاورمیانه چنان سنگین است که نمی توانیم آن را بپذیریم.»

بوش هفته گذشته گفت که او برای اعلام استراتژی تازه خود برای جنگ عراق تا ماه ژانویه صبر خواهد کرد تا وزیر جدید دفاع بتواند نظریات خود را مطرح کند. بوش پس از مراسم ادای سوگند رابرت گیتس گفت که او «شخص درست» برای چالش عراق و جنگ «گسترده تر» مقابل تروریسم است. بوش بلافاصله پس از شکست جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره یی اخیر در امریکا با استعفای رامسفلد موافقت کرده بود.