آرشیو چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۲۸۹
اقتصادی
۴

این چرخش به دلیل تغییر در سیاست ها نبوده بلکه به دلیل تحولات سیاسی و اقتصادی بوده است

عقب نشینی یک ساله سرمایه گذاران اروپایی

گروه اقتصادی: مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی از کاهش تقاضای سرمایه گذاری اروپایی ها در ایران طی یک سال گذشته خبر داد. احمد جمالی در گفت وگو با نشریه داخلی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اعلام این خبر گفت: براساس روند گذشته، بیشتر کشورهایی که از قاره اروپا هستند و به خصوص کشور آلمان بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی را در ایران انجام داده اند اما در یک سال اخیر چرخشی در سرمایه گذاران خارجی به وجود آمده و در ماه های گذشته تعداد زیادی سرمایه گذار آسیایی به ایران مراجعه کرده اند. وی در توضیح دلیل این چرخش اظهار داشت: این چرخش به دلیل تغییر در سیاست ها نبوده بلکه به دلیل تحولات سیاسی و اقتصادی بوده و اینکه برخی از سرمایه گذاران کشورهای عربی و آسیایی تمایلی به سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی و امریکایی ندارند.

جمالی با رد هرگونه شائبه در مورد کاهش سرمایه گذاری خارجی در یک سال و نیم گذشته گفت: در طول 13 سالی که از عمر جذب سرمایه گذاری خارجی در سال های پس از انقلاب می گذرد، روند ورود سرمایه خارجی به کشور همواره صعودی بوده است. به طوری که ارزش سرمایه های جذب شده طی سال 1372، 20 میلیون دلار بوده که با شتابی فزاینده در سال 1384 به 4 میلیارد دلار رسیده است.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه با پذیرش کاهش شتاب سرمایه گذاری خارجی در ایران گفت: در نیمه اول امسال تنها یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در کشور جذب شده است. همچنین ارزش طرح مصوب برای سرمایه گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار تهران 200 میلیون دلار است.

وی تاکید کرد: برخلاف خیلی ها که معتقدند با فشارها و تنش های بین المللی روبه رو هستیم و جذب سرمایه گذاری خارجی مشکل است عملکرد جذب سرمایه گذاری خارجی حداقل در یک سال گذشته نشان می دهد که این تنش ها خیلی موثر نبوده اند. حتی رتبه بندی موسسات جهانی از جمله اکونومیست هم در مورد افزایش ریسک سرمایه گذاری در ایران ممکن است مورد قبول دست اندرکاران اقتصادی کشور ما نباشد. البته از نظر کمی نمی توان رتبه یی برای جذب سرمایه گذاری خارجی ایران اعلام کرد ولی به طور حتم ایران رتبه خوبی دارد.