آرشیو چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۲۸۹
بازار
۱۵

9 اتحادیه مسوول بازار شب یلدا

اعتماد: 9 اتحادیه صنفی تهران تنظیم بازار شب یلدا را برعهده گرفته اند. وزارت بازرگانی به اتحادیه های فروشندگان میوه و سبزی، گوشت گاوی و گوسفندی، فروشندگان خواربار، فروشندگان لبنیات، فروشندگان پرنده و ماهی، فروشندگان غلات و حبوبات، عطاران، سوپرمارکت ها و بارفروشان مسوولیت تنظیم بازار شب یلدا را محول کرده است. همچنین 100 واحد صنفی توزیع کننده میوه نیز قرار است در ایام افزایش میزان خریدها کالاهای مورد نیاز شهروندان را به قیمت های مشابه با سازمان میادین میوه و تره بار به آنها عرضه کنند. در همین حال رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروشان تهران نیز از مذاکرات وزارت بازرگانی و اتحادیه برای تنظیم بازار اطلاع می دهد.

توتونچیان در این مورد می گوید: «اتحادیه از طریق مجمع و یا به شکل مستقیم اطلاعات مورد نیاز تنظیم بازار را به وزارت بازرگانی انتقال می دهد.» رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروشان می افزاید: «این اتحادیه 13 رسته صنفی را تحت پوشش دارد که فروشندگان چای، قند، شوینده ها، قهوه، نشاسته و هفت کالای دیگر را تحت پوشش دارد.» اتحادیه عطاران در هنگام اجرای طرح ضیافت نیز مسوولیت رسیدگی و کنترل قیمت کالاهای تحت پوشش خود را بر عهده داشت.

رئیس اتحادیه عطاران نقل می کند که وزارت بازرگانی از اتحادیه برای تنظیم بازار شب عید نیز کمک خواسته است: «دخالت اتحادیه در تنظیم بازار تنها به ماه رمضان محدود نمی شود چرا که وزارت بازرگانی در قالب طرح ضیافت از اتحادیه خواسته که در ارائه اطلاعات بازار به وزارتخانه کمک کند.» وی ادامه داد: «در صورتی که قیمت کالای خاصی افزایش یابد، وزارت بازرگانی با مشورت اتحادیه و مجمع مربوطه آن کالای خاص را به بازار عرضه می کند تا قیمت ها تعدیل شود.» توتونچیان از افزایش قیمت زعفران هم خبر می دهد: «قیمت زعفران از حدود پنج ماه پیش تاکنون دو برابر شده است که شاید یکی از اصلی ترین علت های آن افزایش صادرات آن باشد.»