آرشیو پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۴
تشکل ها
۴

اتحادیه ای مشترک بین دو کشور

اتحادیه بین المللی تجارت کشور کره جنوبی در روزهای پایانی ماه اکتبر سال 2006 میلادی توافقنامه ای را با اتحادیه بازرگانی آفریقای جنوبی امضا کرد که به موجب آن روابط اقتصادی و تجاری و کشور تقویت خواهد شد.

هم اکنون دو کشور مذکور رابطه تجاری نزدیکی با یکدیگر دارند و سهم زیادی از نیازهای مصرفی و صنعتی یکدیگر را تامین می کنند، ولی از نظر مسوولان، این اتحادیه ها هنوز هم فضای بسیار زیادی برای توسعه همکاری وجود دارد که سبب نزدیک تر شدن دو کشور می شود.

آفریقای جنوبی از غنی ترین کشورهای آفریقایی است که معدن بسیار زیادی دارد. این کشور سهم زیادی از منابع اولیه و منابع معدنی مورد نیاز کشورهای مختلف جهان را تامین می کند و نقش بسزایی در عملکرد صنایع مختلف جهان دارد. کره جنوبی نیز کشور پیشرفته در آسیا است که صنایع رشدیافته ای دارد و تولیداتش در اغلب کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد. هی بیوم لی، سخنگوی اتحادیه بین المللی تجارت کره در جلسه کمیته همکاری های مشترک کره و آفریقای جنوبی اعلام کرد: کشور کره و آفریقای جنوبی روابط تجاری بسیار گسترده ای با یکدیگر دارند و سالانه، درآمد کلانی از این تجارت دوجانبه نصیب هر دو کشور می شود. آمارها نشان می دهد کره چهارمین شریک تجاری آفریقای جنوبی در قاره آسیا است، درحالی که آفریقای جنوبی بزرگ ترین شریک تجاری کره در قاره سیاه آفریقا است. در سال 2005 میلادی ارزش صادرات کره به این شریک آفریقایی برابر با 4/1میلیارد دلار بود، این در حالی است که هزینه واردات از این کشور برابر با 836میلیون دلار آمریکا بوده است.

در سال 2004 میلادی کره جنوبی 998میلیون دلار به آفریقای جنوبی صادر و 697میلیون دلار از این کشور وارد کرده بود. اتحادیه بین المللی تجارت کره اعلام کرد: آفریقای جنوبی بزرگ ترین تامین کننده مواد اولیه صنعتی، فلزات خام یا محصولات نیمه فرآوری شده به این کشور است که در رشد اقتصاد و صنعت کره تاثیر بسزایی دارد. مواد معدنی و فلزات خام آفریقایی که وارد کره می شوند در تولید طلا، زغال سنگ، فروکروم، فرومنگنز، آهن، فولاد ضدزنگ، سرب، مس، نیکل و روی مورد استفاده قرار می گیرند. سخنگوی اتحادیه افزود: در سال های اخیر علاوه بر مواد ذکر شده دیگر محصولات و فرآورده های کشور آفریقای جنوبی نیز به این سرزمین وارد شده اند که هر یک نقشی بزرگ در توسعه صنایع کره ایفا می کنند و سبب تسریع گردش چرخ های اقتصاد کره می شوند.