آرشیو پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۴
کامپیوتر
۲۶

گفت وگو با کارشناس مخابرات: توانایی ثبت کدگوشی مشترکان تلفن همراه وجود ندارد

سوء استفاده از سیم کارت تلفن همراه تنها برای برقراری تماس ممکن است و امکان دریافت تماس برای سوء استفاده کننده وجود نخواهد داشت.

یک کارشناس مخابرات، در گفت و گو با «ایلنا»، با بیان این که در صورتی که از یک سیم کارت به طور همزمان در دو نقطه متفاوت تماس برقرار شود سیستم شبکه سیار به صورت اتوماتیک اعلام خواهد کرد، اظهار داشت: امکان سوء استفاده از سیم کارت تنها به عنوان تماس خروجی امکان پذیر است که آن هم به ندرت اتفاق می افتد.

وی، با بیان این که کپی برداری از سیم کارت عمل بسیار پیچیده ای است، ادامه داد: در صورتی که در کشور خودمان سیم کارت تلفن همراه تولید کنیم، این مشکلات پیش نمی آید.

این کارشناس مخابرات، با بیان این که در حال حاضر سیم کارت توسط شرکت های خارجی ساخته می شود و در کشور ما تنها کار مونتاژ آن را انجام می دهند، افزود: باید اطلاعات و رمزگذاری سیم کارت از سوی خودمان صورت گیرد.

وی ادامه داد: به جای آن که مسوولان به دنبال شماره و تبلیغات باشند، بهتر است که از این زاویه به موضوع نگاه کنند.

وی، با بیان این که تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری شناسایی استفاده غیرمجاز در شبکه ارتباطات سیار به صورت جزیی نصب شده است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که تعداد کاربران افزایش یافته است تجهیزات موجود قابلیت شناسایی را در زمان جابه جایی مشترکان نخواهد داشت.

این کارشناس مخابرات، با تاکید بر این که مسوولان باید راه چاره ای برای مشکل کپی برداری سیم کارت بیاندیشد، گفت: سیستم شبکه تلفن همراه به نحوی است که هر 125 ثانیه یک بار وضعیت مشترک را شناسایی می کند و نقطه موجود را اطلاع می دهد و در صورتی که مشترک در یک بازه زمانی در دو منطقه متفاوت اعلام وجود کند آن را شناسایی خواهد کرد، اما ممکن است با توجه به معضلات شبکه و ترافیک بالا که مشترک را از شبکه خارج می کند کنترل صورت نگیرد و این امر سبب سوء استفاده از سیم کارت نشود.

وی، درخصوص ثبت کد گوشی تمامی مشترکان در شبکه با توجه به امکان سوء استفاده از سیم کارت، گفت: شبکه ما توان این حرکت را ندارد، چرا که دیتابیس های شبکه نمی توانند این حجم از اطلاعات را ذخیره کنند.