آرشیو شنبه ۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۲۹۱
بین الملل
۳

خبرهای کوتاه

مذاکرات ملی فلسطینی ها

ایسنا: نماینده گروه های فلسطینی، ابویوسف، اعلام کرد که مذاکرات ملی گسترده گروه های فلسطینی در نوار غزه با استناد به سند آشتی ملی و با هدف بررسی تشکیل دولت متحد ملی از سر گرفته می شود. وی تصریح کرد: جزئیات مذاکرات مربوط به دو مساله است: نخست مساله سیاسی که با استناد به سند آشتی ملی به عنوان برنامه دولت فلسطین مطرح می شود و دوم مساله مذاکرات در خصوص پست های وزارتی.

انتصاب سفیر جدید عربستان در امریکا

ایرنا: «عادل الجبیر» از مشاوران نزدیک «عبدالله» پادشاه عربستان سعودی سفیر جدید این کشور در امریکا می شود. روزنامه واشنگتن پست در مورد او نوشت: «الجبیر که جانشین «ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان سعودی در امریکا می شود، در واشنگتن و غرب فردی شناخته شده است.» دیپلمات های سعودی در امریکا تاکنون این خبر را تایید نکرده اند. الجبیر در ماه های پس از حادثه 11 سپتامبر 2001، نقش کلیدی در عربستان سعودی ایفا کرد و گفته می شود یکی از مشاوران نزدیک پادشاه این کشور در زمینه مسائل خارجی است.

عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل

ایسنا: سفیر امریکا در اسرائیل از دیدار سری مقامات مسوول عربستانی و اسرائیلی با هدف عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو خبر داد.

ریچارد جونز تاکید کرد: هم عربستان و هم اسرائیل تلاش های گسترده یی را برای بهبود روابط دوجانبه و ازسرگیری روابط میان دو طرف آغاز کردند و این تلاش ها به صورت جدی دنبال می شود. عربستان این خبر را تا به امروز تکذیب کرده است.

پیوستن گروه مقتدا صدر به دولت عراق

ایسنا: در بحبوحه تلاش های گروه های سیاسی عراق برای تشکیل ائتلاف بدون حضور حامیان مقتدا صدر، این روحانی شیعه با پیوستن مجدد حامیانش به دولت عراق موافقت کرد. شیعیان بزرگترین جناح پارلمان عراق روز پنجشنبه در شهر نجف گرد هم آمدند تا بستر تشکیل یک ائتلاف سیاسی را بدون حضور حامیان مقتداصدر فراهم آورند. آنها امیدوار بودند که با اعمال فشار به صدر، وی به روند سیاسی پیوسته و نیروهای لشگر مهدی را مهار کند. در پی این خبر یکی از قانونگذاران شیعه از جناح دعوه عراق نیز یادآور شد که جنبش صدر طی دو روز آینده به دولت و پارلمان بازخواهد گشت.