آرشیو شنبه ۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۲۹۱
بازار
۱۵

یورو نگران، دلار امیدوار

اعتماد: ابلاغ مصوبه دولت برای جایگزینی یورو به جای دلار مهم ترین اتفاقی بود که در آخرین روزهای هفته گذشته بازار ارز کشور را به تکاپو انداخت.

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: با ابلاغ مصوبه جایگزینی یورو و ارزهای دیگر به جای دلار زمینه اجرایی شدن تغییر سبد ارزی و معاملاتی کشور فراهم شد.

براساس این مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد نسبت به تبدیل ارز مندرج در کلیه مصوبات قبلی و آتی شورای اقتصاد از دلار به یورو یا سایر ارزهای مورد عمل خود با رعایت نرخ برابری دلار با ارز مورد نظر)نرخ تسعیر ارز(اقدام کند.

این مصوبه به کلیه وزارتخانه ها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شده است.

پیش از این نیز براساس مصوبه دولت استفاده از پایه پولی ریال/ یورو از جمله ویژگی های بودجه سال 1386 کل کشور تعیین شده بود. فعالان بازار اعتقاد دارند اجرای این مصوبه شرایط را برای افزایش قیمت دلار در بازار داخلی فراهم خواهد آورد. زمزمه های تغییر سبد ارزی کشور از روزهای میانی آبان ماه آغاز شده بود. از همان دوران نیز اولین زمزمه های افزایش قیمت یورو به وجود آمد. در همین حال عده یی از صاحب نظران بازار بر این باورند که رشد میزان تقاضا برای یورو زمینه ها را برای افزایش قیمت این ارز اروپایی در بازار داخلی به وجود آورده است. هر چند که افت ارزش یورو در بازار های بین المللی قدری شتاب حرکتی پول واحد قاره سبز را کند کرد ولی شائبه های گرانی باز هم در بازار ارز به وجود آمده است.