آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۶
بازرگانی
۵

تحریف خلیج فارس به تجارت هم رسید

در پی اعمال محدودیت برای تجار ایرانی از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس، صاحب نظران معتقدند که نباید تابع آنها بود و رفتار سیاسی آنها را باید پاسخ گفت.

مسعود دانشمند، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در گفت وگو با خبرگزاری «ایسنا»، درباره به وجود آمدن مشکلاتی برای تجار ایرانی به دلیل ذکر نام «خلیج فارس» در مدارک صادراتی و وارداتی کالاهایی که از مبدا دبی صادرات مجدد می شوند، گفت: اینکه کشورهای شیخ نشین حاشیه جنوب خلیج فارس بخواهند نام دیگری روی اسامی بومی و منطقه ای بگذارند، موضوعی کاملا سیاسی است که با وجود تلاش های چندین ساله، جامعه جهانی هم آن را نمی پذیرد.

وی گفت: با اتخاذ این تصمیم از سوی این کشورها ما باید به جایگاه خود در منطقه دقت بیشتری کنیم البته با بررسی شرایط به رقم وارداتی نزدیک به 20 میلیارد دلار و نیز صادرات 6 میلیارد دلاری به دبی می رسیم که این ارقام بیان می کند که امارات شریک اول تجاری ایران است، لذا ما باید از این امتیاز استفاده کنیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تنها کافی است دولت ایران اعلام کند که ری اکسپورت، کالا از دبی را نمی پذیرد که همین موضوع موجب می شود حجم بالایی از تجارت کشورمان از سوی بنادر کشورمان انجام شود یا به محل دیگری انتقال یابد. با این اقدام و زمانی که دبی دچار زیان شود، قطعا روش مذاکره و مصالحه را در پیش خواهند گرفت.

دانشمند در مورد انتقال محل ترخیص کالاها از دبی به سایر نقاط همجوار نیز با طرح این سوال که با وجود بنادر جنوبی کشور چه نیازی به بنادر کشورهای همجوار است، خاطرنشان کرد: معتقدم با وجود پتانسیل های بندری در جنوب کشور و نیز وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مناطق نیازی به انتقال محل ری اکسپورت کالاها به سایر نقاط همجوار وجود ندارد و ما نباید تابع شیخ نشین های خلیج فارس باشیم.