آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۶
مسکن و عمران
۲۷

کنترل بازار مسکن از سوی دولت اشتباه است

نظارت و کنترل دولت در بازار مسکن در سطح وسیع اشتباه است، مگر اینکه بخواهد سهم 5درصدی ساخت و ساز را افزایش دهد.

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر سهم بخش خصوصی در ساخت و ساز کشور بیش از 95درصد است، بنابراین اگر چنانچه دولت بخواهد در بازار مسکن دخالت و آنرا کنترل کند باید این سهم را بهم بزند و آنرا افزایش دهد.

مینو رفیعی ادامه داد: نوسان قیمت مسکن و اجاره بها در کشور بر اثر ناکفایتی بازار مسکن است، اما باید اذعان داشت که اگر قیمت مسکن بالا برود و تقاضایی وجود نداشته باشد، قیمت مسکن نیز به تبع آن کاهش می یابد یا ثابت می ماند.

رفیعی با بیان اینکه دستکاری و ارائه اطلاعات غلط از سوی برخی افراد نیز موجب گران شدن مسکن می شود، اظهار داشت: یکی از راه های کنترل قیمت مسکن از سوی دولت ارائه زمین ارزان از سوی دولت به سازندگان بخش خصوصی است، بنابراین هرگونه دستکاری و نظارت و محدودیت در قیمت مسکن و اجاره بها موجب ایجاد رانت و در نهایت افزایش کاذب قیمت و اجاره بهای مسکن می شود.

کارشناس اقتصادی مسکن با بیان اینکه ارائه زمین ارزان می تواند در کوتاه مدت موثر باشد، گفت: طرح جامع مسکن که در حال نهایی شدن است یک پکیج از راه های گوناگون برای پاسخگویی به تقاضا و تقویت تولید و عرضه مسکن در کوتاه مدت و بلندمدت است.