آرشیو دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۷
مسکن و عمران
۲۹

نمای بناها در تهران بی هویت هستند

نمای بناهای موجود در تهران به دلیل فقدان نظم و هارمونی هویت ندارند. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان این مطلب به خبرگزاری موج افزود: نما سطح آشکار بنا است و برای داشتن یک کلان شهر با هویت باید نمای ساختمان ها در تهران ساماندهی شود.

مهندس امیررضا واعظ آشتیانی، اظهار داشت: به نظر می رسد شهرداری تهران، وزارت مسکن و شهر سازی و متولیان ساخت وساز باید نسبت به برطرف کردن بی نظمی سیمای شهری اقدام کنند.

به گفته وی، تصویب طرح های مختلف در شورای شهر تهران بدون دو فاکتور پیگیری و نظارت، تاثیری بر هویت بخشی سیمای کلان شهر تهران ندارد.

آشتیانی یادآور شد: بحث ساماندهی نماهای ساختمان ها از سال 82 تاکنون مطرح است. اما باید این مطلب را پذیرفت که ساماندهی نمای ساختمان ها در پایتخت نیازمند بررسی توسط تیمی متخصص با پشتوانه علمی است و مقوله مهمی چون جلوگیری از اتلاف انرژی نیز باید در آن گنجانده شود.

خزانه دار شورای شهر تهران تصریح کرد: بخشی از اتلاف انرژی در ساختمان ها منوط به جداره های بناها می شود. وی با اشاره به برداشت های مختلف از معماری اصیل سنتی و ایرانی گفت: متاسفانه گروهی در معماری روز نمای سنتی را قبول ندارند و این به دلیل عدم تعریف این معماری با هویت است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: به عنوان نمونه در معماری به اصطلاح مدرن، انرژی بسیاری در تابستان و زمستان اتلاف می شود. این در حالی است که معماری ایرانی در زمستان و تابستان سرما و حرارت ساختمان را به خوبی حفظ می کند.

وی تاکید کرد: ساماندهی نمای بناها باید به عنوان یکی از اولویت های طرح های جامع و تفصیلی قرار گیرد تا برای شهروندان تهرانی این امر فرهنگ سازی شود که نمای بنا متعلق به عموم شهر است.