آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۸
کامپیوتر
۲۶

رقیب جدید برای کتابخانه گوگل

موسسه غیرانتفاعی Internet Archive اخیرا اعلام کرده که برای ادامه پروژه دسترسی آزاد کاربران به آرشیو چندرسانه ای خود، مبلغ یک میلیون دلار از موسسه خیریه Alfred P. Solan Foundation کمک بلاعوض دریافت نموده است.

این موسسه صاحب یک آرشیو رایگان متنی متن باز در اینترنت است که می تواند در آینده رقیب مهمی در برابر کتابخانه های آنلاین گوگل و مایکروسافت به حساب آید. مهم ترین خدمات این موسسه در اینترنت یک آرشیو به روز شده از صفحات وب تحت عنوان WayBack Machine است که در عین حال متون کتاب های دیجیتال، موسیقی، نرم افزار، عکس و ویدئو را نیز شامل می شود.

Internet Archive قصد دارد با کسب این کمک مالی و با همکاری موسسه Open Content Alliance (OCA)A مجموعه های متنی و غیرمتنی بسیاری از نهادهای مهم از جمله موزه هنرهای متروپلیتن، کتابخانه شخصی جان آدامز در کتابخانه عمومی بوستون با بیش از 3800 جلد کتاب، دانشگاه جان هاپکینز و دانشگاه برکلی کالیفرنیا را به صورت رایگان بر روی اینترنت قرار دهد.

Internet Archive اگرچه تا کنون تنها 100هزار کتاب را اسکن کرده و این مقدار قابل مقایسه با تلاش گوگل برای اسکن یک میلیون کتاب در یک دهه نیست، اما توانسته به رقم قابل توجه اسکن 12هزار کتاب در یک ماه دست یابد. همچنین این موسسه تا کنون 65میلیارد صفحه را از 50میلیون وب سایت آرشیو نموده است.

موسسه OCA، همکارInternet Archive در این پروژه، سابقه همکاری با یاهو و مایکروسافت را در زمینه قراردادن آثار متنی و غیرمتنی بر روی اینترنت دارد.