آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۰۵
اخبار کشور
۳

خاتمی: شهریه های دانشگاه آزاد به هیچ عنوان اجحاف نیست!

اگرچه بخشی از مردم توان پرداخت شهریه های دانشگاه آزاد را ندارند اما به هیچ عنوان این شهریه ها اجحاف نیست.

به گزارش کیهان، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق در دیدار با مسئولان یک همایش در دانشگاه آزاد با بیان این مطلب افزود:

از زمانی که من در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان وزیر عضو بودم و بعد از آن وقفه ای ایجاد شد و بعد مجددا در قالب رئیس این شورا در آن حاضر شدم یک نوع اختلاف میان متصدیان آموزش عالی و متصدیان دانشگاه آزاد وجود داشت. البته برخی از نگرانی ها و ایرادات درست بود.

وی اضافه کرد: البته اختلاف من با همکارانم در دفاع از دانشگاه آزاد این بود که من به آن ها می گفتم؛ هر کاری در شروع مشکلاتی دارد. آن ها می گفتند؛ استانداردهای دانشگاه آزاد باید بالا بیاید. دانشگاه آزاد هم می گفت؛ این استانداردها را ارتقا می دهم. امروز حتما در بعضی موارد استانداردهای دانشگاه آزاد از بسیاری از واحدهای دولتی بالاتر است!

وی در ادامه با غلط خواندن تصوری که بر مبنای آن دولت تصور می کند با تشکیل دانشگاه آزاد بخشی خارج از چهارچوب های آموزش عالی در حال شکل گیری است، گفت: کار دولت، سیاست، هدایت و پشتیبانی آموزش عالی است.

وی در ادامه با تاکید بر این که «باید به شدت از این که دانشگاه آزاد، دولتی شود پرهیز کرد»، گفت: دانشگاه آزاد غیردولتی است. دولت موظف است کمک کند. نمی گویم کمک های مادی زیادی کند. هر چند اگر کمک هم بکند ایرادی ندارد.

خاتمی اضافه کرد: آرزوی من این است که هیچ کس برای تحصیل حتی یک قران پول هم نپردازد، اما آیا این ممکن است؟ فلسفه وجودی دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد چه بود؟