آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۰۵
اخبار خارجی
۱۶

در اعتراض به انفجار فرودگاه صورت گرفت تظاهرات ضددولتی در خیابان های مادرید

هزاران اسپانیایی با فریادهای «زاپاترو، استعفا» خشم خود را نسبت به انفجار خودرو بمب گذاری شده سازمان «اتا» در فرودگاه «مادرید» در مرکز این شهر و دیگر شهرهای کشور ابراز داشتند.

به گزارش منابع خبری، تظاهرکنندگان که پرچم های اسپانیا را به اهتزاز درآورده بودند، بیشتر به «خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو»، نخست وزیر اعتراض داشتند تا «اتا» که آتش بس اعلام شده خود را نقض کرده بود. آنها در عین حال خواستار قطع کامل روند گفت وگوها با این سازمان تروریستی از سوی دولت مرکزی شدند. این تظاهرات با فراخوان انجمن قربانیان تروریسم و فدراسیون امور شهرداری ها و استان های اسپانیا برگزار شد.

«اتا» پس از 9 ماه اعلام آتش بس دائمی در اسپانیا و در حالی که دولت این کشور تلاش می کرد روند صلح را به پیش ببرد، شنبه یک وانت بار بمب گذاری شده در پارکینگ فرودگاه بین المللی «باراخاس» مادرید منفجر کرد که موجب ناپدید شدن دو تن، زخمی شدن 20 تن دیگر و انهدام ده ها دستگاه خودرو و ساختمان چهار طبقه پارکینگ شد. کارشناسان که ابتدا اعلام کرده بودند میزان مواد منفجره به کار رفته در این بمب گذاری حدود 200 کیلوگرم بوده است، یکشنبه میزان واقعی آن را حدود 800 کیلو برآورد کردند. نخست وزیر اسپانیا شنبه پس از وقوع این حمله، تمامی ابتکار عمل های مربوط به پیشبرد روند صلح با «اتا» را به طور کامل متوقف و اعلام کرد: تا زمانی که این گروه دست از خشونت برندارد و به شرایط اعلام شده از سوی کنگره اسپانیا برای خلع سلاح تن ندهد، هیچ گونه گفت وگو و پیشرفتی در روند صلح صورت نخواهد گرفت. با این حال، تظاهرکنندگان یکشنبه سیاست «زاپاترو» را به معنای تقویت و تسلیح مجدد «اتا» در طول 9 ماه گذشته خواندند و با شعارهای «زاپاترو، قاتل»، «چه کسی پشت حادثه 11 مارس است»، «زاپاترو! چند نفر دیگر باید توسط «اتا» بمیرند»، خواستار قطع کامل روند صلح با این گروه جدایی طلب شدند.