آرشیو یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۴۷
بورس
۹

عضوجامعه حسابداران رسمی ایران: حسابرسی باید به بخش خصوصی واگذار شود

ایسنا- حجم کارهای اجرایی در حسابرسی و تایید صورت های مالی شرکت هایی که در اصل 44 واگذاری می شوند، بالا است و باید صورت های مالی شرکت های واگذار شده از صحت قابل قبولی برخوردار باشند.

مسعود بیات مختاری، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران بابیان این مطلب گفت: جامعه حسابداران ایران با بررسی هایی که انجام خواهد داد و همچنین با استانداردها و رئوسی که در اختیار دارد، می تواند در رابطه با ارزش شرکت های واگذار شده در اصل 44 اطمینان دهد. عضو انجمن حسابداران خبره ایران افزود: رسیدگی نکردن سازمان بازرسی کشور به حسابرسی شرکت های خصوصی و انجام حسابرسی شرکت های دولتی توسط این سازمان، باعث شده است که رسیدگی های حسابرسی سازمان بازرسی نادرست باشد. عضو جامعه حسابداران رسمی ایران تصریح کرد: بیشتر خطاها در حسابرسی شرکت ها ناآگاهی آنها به مقررات حسابرسی شرکت ها است، بنابراین در حسابرسی آنها 100درصد خطاها گرفته نمی شود.

مختاری با بیان این که کنترل مالی صورت های شرکت های بورس و بانک ها مساوی است، گفت: یکی از وظایف حسابرسی، شفاف سازی صورت های مالی است، به همین دلیل بورس، انتظارات بیشتری از موسسات حسابرسی در رسیدگی به صورت های مالی شرکت های بازار سرمایه دارد. عضو انجمن حسابداران خبره ایران، گفت: قوانین حسابرسی کشور با تلاش کمیته فنی حسابرسی و استادان حسابداری، اصلاح می شود و دستورالعمل های مربوطه پس از تصویب استانداردها و قوانین حسابرسی توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی اجرایی می شود.

وی افزود: به دلیل این که حسابداری کشور در حال ترقی و رشد است، نمی توان درباره به روز بودن استانداردهای حسابرسی کشور اظهار نظر کرد. او تصریح کرد: دولت باید امکاناتی را فراهم کند که حسابرسی کشور به بخش خصوصی واگذار شود. مختاری با اشاره به این که حرفه حسابرسی نسبت به سایر حرفه ها نو است، بیان کرد: تا مدتی قبل بسیاری از شرکت های بزرگ نسبت به حسابرسی نا آشنا بودند. جامعه در صورت پذیرش حرفه حسابرسی، سود خواهد برد و به تبع آن نیز سود دولت افزایش می یابد.

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: طبق اظهار نظر سازمان مالیاتی کشور، حسابرسان باعث شده اند که شرکت ها و کارخانه ها در پرداخت مالیات کوتاهی نکنند.