آرشیو سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۴۸
استان ها
۱۵

مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی دام در یزد اجرا شد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از سه نوبت واکسیناسیون دام های استان یزد علیه تب برفکی در سال خبر داد.

وحیدمقدس در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه مرحله اول این واکسیناسیون در تیر اجرا شده است، تاکید کرد: در این مرحله 23هزار و576 راس گاو و گوساله واکسینه شده اند که 14هزار و 394 راس آن به وسیله بخش غیردولتی و 9هزار و 182راس به وسیله بخش دولتی واکسینه شده اند.

وی با اشاره به اجرای مرحله دوم این طرح در روزهای پایانی مهر ماه اظهار کرد: در این مرحله 10هزار و 497 راس گاو و گوساله دیگر به وسیله بخش خصوصی و 19هزار و 491 راس دیگر به وسیله بخش دولتی واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان، وضعیت خاص آب و هوایی و گرمای هوا در اواخر بهار تا اوایل پاییز را از جمله مشکلات واکسیناسیون در استان بیان کرد و افزود: به دلیل این مشکلات استقبال دامداران از واکسیناسیون کاهش یافته است، به طوری که شاهد کاهش30درصدی واکسیناسیون دام ها در مرحله اول نسبت به سایر مراحل بود ه ایم. مقدس، پراکندگی دامداری ها، کمبود نیرو وامکانات، قدرتمند نبودن بخش غیر دولتی را از دیگر مشکلات واکسیناسیون دام ها علیه تب برفکی بیان کرد. وی با اشاره به سرعت انتشار و واگیری بسیار بالای ویروس تب برفکی، تاکید کرد: مقاومت این ویروس در خارج از بدن دام بسیار بالا است و تا فاصله 50 کیلومتری به بدن دام منتقل می شود که برای رفع این مشکل واکسیناسیون همزمان در سطح کشور صورت می گیرد.