آرشیو شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۵۷
بورس - فلزات
۱۴
تحلیل روز

افزایش 40 دلاری میلگرد در منطقه خلیج فارس

به دلیل تقاضای شدید آهن آلات در بازارهای مهمی چون دبی و قیمت های غیررقابتی چینی ها باعث شده که قیمت میلگرد ساختمانی 40 دلار در هر تن cfr در شروع سال 2007 افزایش پیدا کند.

در حال حاضر تقاضای بازار نسبت به دسامبر سال گذشته افزایش یافته است. چینی ها نیز قیمت های خود را 12 دلار افزایش داده اند به طوری که قیمت های پیشنهادی آنان در حال حاضر 480-470 دلار در هر تن cfr خلیج فارس است.

به دلیل تقاضای خوب و پیشنهاد بالاتر از طرف چینی ها کارخانه های ترکیه نیز قیمت های خود را افزایش داده اند به طوری که قیمت های قراردادی آنان 540-530 دلار در هر تن cfr خلیج فارس بوده و از 520-490 دلار در هر تن cfr در پایان سال 2006 بالاتر است.

شرایط فوق موجب شد که اکثر کارخانه های ترکیه اعلام کنند که ماه آینده قیمت خود را بالای 530 دلار در هر تن فوب مدیترانه افزایش خواهند داد.

چنین افزایشی نیز در پایان سال 2006 گزارش شده بود که کارخانه های ترکیه از بازارهای خاورمیانه خارج شده و اعلام کردند که قیمت های خود را 40 دلار در هر تن افزایش خواهند داد.

قیمت میلگرد داخلی در این منطقه با زمان تحویل یک هفته ای 610-590 دلار در هر تن تحویل در محل کارخانه است. تجار باز نگران کیفیت محصولات چینی هستند ولی برخی نیز می گویند کیفیت آن مانند محصولات ترکیه است و محصولات چینی بدون هیچگونه زنگ زدگی به منطقه می رسد.

اخیرا اعلام شد ماده ای ساخته شده است که خاصیت ضدزنگ زدگی دارد و کارخانه ها نیز برای مقابله با زنگ زدگی از وانادیوم استفاده می کنند.