آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۵۵۳
صفحه آخر
۲۴

همایش فردوسی هومر در یونان برگزار شد

همایش فردوسی - هومر، جمعه شب کار خود را در آتن پایتخت یونان پایان داد.

به گزارش ایرنا، مهدی محتشمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم گشایش این همایش در سخنانی، فردوسی را سمبل تاریخ کهن و ملی ایرانی و احیاگر آثار گذشته ایرانیان معرفی کرد و گفت: شاهنامه بزرگترین اثر ادبی است که در آن حس افتخار به ایرانی بودن موج می زند. سفیر کشورمان تصریح کرد: هیچ شاعری به اندازه فردوسی در سرنوشت ملت و کشور خویش تاثیر پایدار، بر جای ننهاده است.

سید محمدرضا دربندی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز گفت: فردوسی در شاهنامه با پرداختن به آرمان های انسانی چون عشق، خداپرستی، نوع دوستی، وطن پرستی، زیبایی دوستی، توجه به عشق و راستی و درستی، احترام به ادیان دیگر، نفرت از جنگ، مخالفت با نژاد پرستی، موجب شد تا این اثر جاودان، ابعاد جهانی پیدا کند.

پروفسور کاریوفیلیس میچاکیس، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه آتن نیز در سخنانی با اشاره به گذشته پرافتخار دو تمدن ایران و یونان و دوستی و همکاری این دو کشور گفت: میهمان نوازی، مهربانی و خونگرمی ایرانیان زبانزد مردم دنیاست و من در سفرهایی که به ایران داشته ام از نزدیک شاهد خلق و خوی زیبای آنان بوده ام.

دکتر ماریانا تئوخریدو، نویسنده کتاب اسکندر در اشعار شاعران ایرانی نیز با اشاره به اهمیت شاهنامه، آن را یک اثر بی همتای ادبیات جهان قلمداد کرد و گفت: شاهنامه گنجینه تاریخی است که باید برای درک آن همت بیشتری گمارده شود.

دکتر اندگونی زورناجی،نماینده مرکز تحقیقات یونان سخنران دیگر این مراسم، همکاری های این مرکز با رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران را بسیار خوب توصیف کرد و گفت که آنها با همکاری یکدیگر تاکنون دو همایش مهم و علمی را برگزار کرده اند.