آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۰
اخبار داخلی
۴

شورای نگهبان طرح استفساریه تامین اجتماعی را مغایر قانون اساسی اعلام کرد

تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی:

شورای نگهبان طرح دوفوریتی استفساریه جزء 3بند ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2الحاقی ماده 76قانون اصلاح مواد 72 و 77و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371 را مغایر قانون اساسی شناخت. براساس این مصوبه برقراری مستمری بازنشستگی کسانی که تا قبل از سال 71 با تامین اجتماعی قرارداد داشته اند، مشمول مقررات قانونی زمان انعقاد قرارداد می شوند.

براساس نظر تفسیری شورای نگهبان، تفسیر مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام بر عهده خود مجمع است لذا مصوبه مذکور مغایر با اصل 112 قانون اساسی تشخیص داده شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی چهارشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی، طرح استفساریه در مورد بازنشستگی کارگران طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرده بودند. براساس قسمت (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2الحاقی ماده 76 در سال1371، افرادی که حداقل 20 سال متوالی و 25سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته باشند و حق بیمه مدت مذکور را به سازمان تامین اجتماعی پرداخته باشند، می توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند و هر سال سابقه حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

همچنین براساس جزء 2این قسمت، در صورتی که بیمه شدگان موضوع این تبصره قبل از رسیدن به سابقه مقرر در این قانون دچار فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان آور شوند آنها با تایید کمیسیون های پزشکی، با هر میزان سابقه خدمت از مزایای مندرج در این تبصره برخوردار خواهد شد. جزء سوم این بند که مورد نظر طرح استفساریه است در مورد سایر بیمه شدگان حداقل سابقه پرداخت حق بیمه برای استفاده از مستمری بازنشستگی از تاریخ تصویب این قانون هر سال یک سال افزایش خواهد یافت تا آن که این حداقل به 20 سال تمام برسد.

- 2X2P روزنامه - 9:59 ق.ظ 1/11/1385 (ص8 1) PC.