آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۰
شهرستان ها
۷

پیشرفت 90 درصدی بهسازی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی دشت مغان

پارس آباد مغان - خبرنگار اطلاعات: با اعتباری افزون بر 64 میلیارد ریال بهسازی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی دشت مغان در حال اجرا است.

حسن عظیم زاده مدیر پروژه و نماینده دفتر توسعه شبکه های فرعی آبیاری و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر، افزود: در منطقه مغان با توجه به قابلیت های منحصر به فرد اقتصادی، کشاورزی، آب وهوا و خاک، پس از انقلاب از پروژه ساخت یکهزار و 200 کیلومتر کانال درجه 3 در زمین های کشاورزی حدود 350 کیلومتر در سطح 6/18 هزار هکتار در برنامه های اول و دوم به صورت درجا و پیش ساخته بتنی اجرا شد و از سال 77 تا 80 نیز پوشش بتنی پیش ساخته حدود 260 کیلومتر کانال در سطح 18 هزار و 750 هکتار اراضی کشاورزی به انجام رسید. مهندس عظیم زاده در ادامه با اشاره به سنگینی بافت خاک و دیگر عوامل موجود در بخش هایی از دشت مغان گفت: در بخش هایی از منطقه مغان مشکل زهدار شدن زمین ها مشاهده شده بود که با تلاش مستمر مسئولان ذیربط در سطح 12 هزار هکتار عملیات زهکشی زیرزمینی برای رفع این معضل و احیاء و اصلاح اراضی اجرا شد.

وی افزود: از سال 82، پروژه ساخت 240 کیلومتر کانال و عملیات زهکشی در 5/10 هزار هکتار با اعتبار اولیه بالغ بر 64 میلیارد ریال به عنوان بهسازی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی دشت مغان در حال اجراست که تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی مهمترین اهداف اجرای این طرح را افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب و بالا بردن راندمان انتقال و توزیع آن و جلوگیری از ماندابی و شور شدن اراضی دانست و افزود: اجرای این طرح منجر به توسعه سطح زیر کشت و افزایش تولید محصول در واحد سطح می شود. گفتنی است؛ پارس آباد مغان یکی از قطب های بزرگ کشاورزی و دامی و صنعتی استان اردبیل و کشور است.