آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۰
سیاست
۱۶

پایان ماموریت ائتلاف ضدتروریسم در افغانستان

سرویس خارجی: ائتلاف بین المللی ضدتروریسم، پایان ماموریت خود در افغانستان را اعلام کرد و در عین حال پذیرفت که موفقیت این ماموریت، در حد انتظار نبوده است.

به گزارش بی بی سی، ژنرال کارل آیکنبری فرمانده نیروهای ائتلاف، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: مبارزه با تروریسم زمان و حوصله می خواهد و در این راستا به همکاری های منطقه ای گسترده تری نیاز است.

وی افزود: پس از این سربازان آمریکایی در قالب یک نیروی ویژه به مبارزه با تروریسم در منطقه ادامه می دهند اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

آیکنبری تصریح کرد: پایان رسمی ماموریت ائتلاف به این معنا نیست که سربازان آمریکایی می خواهند افغانستان را ترک کنند.

وی گفت: نیمی از نیروهای بیست هزار نفری آمریکایی، تحت فرمان ناتو به ماموریت خود در افغانستان ادامه می دهند و بخش دیگر آنها در قالب یک نیروی ویژه مبارزه با تروریسم شرکت خواهند داشت.

راهبرد جدید

از سوی دیگر؛ منابع ارتش آلمان اعلام کردند: اعزام هواپیماهای شناسایی تورنادو به جنوب افغانستان در صورتی مفید است که پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با اتخاذ راهبردی جدید در منطقه ناآرام جنوب این کشور موافقت کند.

برنهارد گرتس، رئیس مجمع ارتش آلمان افزود: دولت آلمان باید با هم پیمانانش در نشست وزیران خارجه ناتو که این هفته تشکیل خواهد شد در خصوص نحوه برخورد نظامی با طالبان و شبکه القاعده بحث و تبادل نظر کند.

درخواست مدرک

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان از دولت افغانستان خواست، دلایل و مدارک حضور ملامحمد عمر رهبر طالبان در کویته مرکز ایالت بلوچستان را ارائه کند.

مقام های ارشد افغانستان به نقل از محمد حنیف، سخنگوی دستگیر شده طالبان اعلام کرده اند، که ملاعمر در کویته پاکستان ساکن و از امنیت کامل برخوردار است.

تلویزیون دولتی پاکستان با اعلام این مطلب به نقل از اسلم افزود: مسئولیت اوضاع ناآرام و داخلی افغانستان به عهده خود دولت کابل است و نباید پاکستان را متهم کرد.

اسلم با تکذیب خبر حضور ملاعمر در شهر کویته گفت: پاکستان اجازه نداده و نخواهد داد تا از خاک کشورش برای فعالیت های تروریستی استفاده شود.