آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۶
اخبار داخلی
۲

پیام رئیس جمهوری بلاروس به دکتر احمدی نژاد

تهران واحد مرکزی خبر:

رئیس جمهور پس از دریافت پیام کتبی الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروس خود با تاکید بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به عنوان دو کشور مستقل در دو منطقه راهبردی از جهان گفت: ایران حامی استقلال و پیشرفت بلاروس است و دو کشور باید با تلاش بیشتر موانع معدود موجود در راه توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه را برطرف کنند.

محمود احمدی نژاد دیروز در دیدار سرگئی مارکینوف وزیر امورخارجه بلاروس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به ایجاد و گسترش روابط برادرانه و عادلانه با همه کشورها به ویژه کشورهای مستقل است افزود: ایران از پیشرفتهای بلاروس در زمینه های مختلف حمایت می کند و از هیچ گونه همکاری و تبادل تجربیات با این کشور فروگذار نخواهد کرد.

وی با اشاره به لزوم معرفی و شناسایی متقابل توانمندیهای مختلف دو کشور ایران و بلاروس در عرصه های مختلف گفت: گسترش روابط تهران مینسک در بخشهای گوناگون نیازمند اقدامات پایه ای به ویژه برگزاری روابط بانکی و گمرکی است که باید با کار، تلاش و پشتکار بیشتر مسئولان دو کشور اجرایی شود.

سرگئی مارکینوف وزیر امور خارجه بلاروس نیز در این دیدار گفت: مینسک خواستار افزایش مناسبات و همکاریها با تهران در همه زمینه هاست وی ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات منطقه اروپای شرقی با اشاره به روابط دوستانه دو کشور افزود: انرژی به ویژه نفت و گاز، کشاورزی، معدن، همکاریهای چندجانبه و ایجاد بازارهای مشترک و روابط مالی در قالب صندوقهای پولی چندجانبه از جمله زمینه های مناسب برای گسترش روابط دوجانبه است.

سرگئی مارکینوف همچنین بار دیگر دعوت رسمی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس را از احمدی نژاد برای سفر به مینسک اعلام و رئیس جمهور کشورمان ابراز امیدواری کرد این سفر در فرصت مناسب انجام شود.