آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۶
اخبار داخلی
۳

وضعیت فرهنگی کشور بررسی شد

سرویس علمی - آموزشی: وضعیت فرهنگی کشور در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه که به ریاست دکتر حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.

بخش اول از گزارش تحلیلی وضعیت فرهنگی کشور که توسط هیات نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی این شورا تهیه شده بود ارایه شد.

براساس این گزارش، تعداد عناوین کتاب های منتشر شده از 7هزار و 516 عنوان در سال 1370، با رشد متوسط سالانه 1/14 درصد به 36 هزار و 725 عنوان در سال 1382 افزایش یافته است که این میزان رشدی معادل 5 برابر را نشان می دهد و در این میان تولید کتاب در حوزه دین و ادبیات رشد چشمگیری داشته است.

همچنین تعداد عناوین نشریات کشور از 300 عنوان در سال 1370 به 2هزار و 421 عنوان در سال 1382 رسیده که از رشد متوسط سالانه 19 درصد برخوردار بوده است. شمارگان نشریات نیز از 197 میلیون نسخه با رشد متوسط 8/16 درصد به بیش از یک میلیارد و 264 میلیون نسخه در سال 82 افزایش یافته است.

این گزارش می افزاید مجموعه تولیدات فرهنگی کشور دارای افزایش کمی است و در این میان هنرهای نمایشی با رشد متوسط سالانه 4/18 درصد رو به رو بوده است.

همچنین میزان پخش برنامه های تلویزیونی در سال های 1370 تا 1382 از رشدی 8 برابری برخوردار بوده است و بیش از 3/91 درصد از افراد در اوقات فراغت خود به تماشای برنامه های تلویزیون پرداخته اند.

همچنین فعالیت های انجمن ها و تشکل های غیردولتی در حوزه فرهنگ با رشد مناسبی مواجه بوده و در سالهای اخیر فعالیتهای قرآنی و دینی رشد چشمگیری داشته است.

همچنین مراکز مذهبی با میزان 74/54 درصد در اختصاص دادن فضاهای فرهنگی کشور به خود بالاترین رتبه را دارد.در این جلسه موضوع انتقال دبیرخانه شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز مطرح شد که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.