آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۶
اقتصاد - بورس و بازار
۱۷

ایران صادرکننده مهم گاز می شود

کارشناسان پیش بینی می کنند تا یک دهه آینده ایران به یک صادرکننده مهم گاز در جهان تبدیل شود. ایران هر چند دارای دومین ذخایر گازی در جهان است و قراردادهای متعددی را برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهانی به امضاء رسانده است، اما هنوز جایگاهی در میان صادرکنندگان گاز ندارد و حداقل ده سال طول می کشد تا ایران به صادرکننده مهم گاز تبدیل شود.

افزایش مصرف انرژی در داخل و لزوم تزریق گاز به چاه های نفتی از جمله موانع مهم پیش روی ایران برای تبدیل شدن این کشور به صادرکننده مهم گاز در جهان است.

یک کارشناس مؤسسه آمریکایی پی اف سی معتقد است: خوش بینانه است اگر فکر کنیم پروژه های گازی در دست اجرا در ایران تا سال 2011 به بهره برداری برسد. وی می گوید: حداقل یک دهه طول خواهد کشید تا ایران به صادرکننده مهم گاز در جهان تبدیل شود. به عقیده تحلیلگران، شرکت های بین المللی فعال در ایران سعی می کنند هرچه زودتر پروژه های خود را به اتمام برسانند، اما کشورهایی که برای خرید گاز ایران قراردادهایی را با این کشور امضاء کرده اند باید بیشتر از آن چه در این قراردادها تعیین شده، منتظر بمانند. شرکت فرانسوی توتال در فوریه 2004 با ساخت یک کارخانه تولید ال ان جی در ایران موافقت کرد اما اکنون که سه سال از این زمان می گذرد و هنوز دو طرف در حال مذاکره هستند و هیچ قراردادی در این زمینه به امضاء نرسانده اند.

با این وجود، علی رغم عدم پیشرفت درمورد پروژه های جاری، ایران همچنان قراردادهای جدیدی را برای توسعه میادین نفت و گاز خود و فروش گاز به کشورهای دیگر به امضاء می رساند، به طوری که تنها در یک ماه گذشته قراردادهای اولیه ای به ارزش 32 میلیارد دلار میان ایران و شرکت مالزیایی اس کی اس و شرکت چینی سینوک به امضا رسیده است. البته به این نکته باید اشاره داشت: ایران پنجمین مصرف کننده بزرگ گاز در جهان است و مصرف گاز در ایران بیشتر از مصرف گاز در بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان است.