آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۶
اقتصاد روز
۱۸

ممنوعیت فروش سکه طلا در صرافی ها و طلا فروشی ها

طرح ساماندهی معاملات سکه های طلا موجب شده تا صرافی ها و طلافروشی ها از فروش انواع مسکوک زرین منع شوند.

کوروش گوهربین رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و سکه و صراف تهران در جمع خبرنگاران گفت: واحدهای طلافروشی و صراف تهران حق فروش سکه های طلا را ندارند و تنها 60 واحد مختص معاملات سکه، مجاز به خرید و فروش آن هستند.

به گفته وی با این حال طلافروشی ها می توانند سکه های ضربه خورده و مستهلک را به عنوان طلای خام خریداری و آب کنند.

وی با هشدار نسبت به رواج سکه های تقلبی در بازار گفت: متقاضیان خرید سکه تنها از 60 واحد ویژه فروشنده سکه می توانند موارد نیاز خود را در بسته های وکیوم شده و با دریافت فاکتور خریداری کنند.

گوهربین گفت: نرخ سود معاملات طلا در طلافر وشی ها طی 10 سال گذشته تغییری نکرده است و باید اصلاح شود.

به گفته وی طلافروشی ها باید هنگام فروش قطعات ساخته شده، نرخ طلای خام در روز معامله را با اجرت ساخت آن قطعه جمع کرده و 7درصد به عنوان سود فروش قطعه به آن بیفزایند و دریافت هرگونه وجه اضافی از مشتریان ممنوع است. البته اجرت ساخت هر قطعه طلا با قطعه دیگر متفاوت است و به میزان کار انجام گرفته روی آن بستگی دارد.

گوهربین ادامه داد: دومین نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر از 14 تا 17 بهمن ماه با حضور 80 شرکت داخلی و خارجی از کشورهای ایتالیا، ترکیه، تایلند و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تهران برپا خواهد شد.

به گفته وی، ورود طلای ساخته شده از خارج ممنوع است و مسافران خارج از کشور تنها مجاز به حمل 150گرم طلای ساخته شده به عنوان زیورآلات شخصی هستند.

با این حال واردات شمش طلا برای تجار با تجمیع عوارض 4درصد آزاد است که این میزان عوارض نیز برای ورود مواد اولیه صنعت طلاسازی بسیار بالاست.

به گفته وی سال قبل از محل واردات شمش طلا و صادرات قطعات ساخته شده به خارج حدود 123میلیون دلار ارز عاید کشور

شد و این نشان می دهد که صنعت طلاسازی یکی از سودآورترین و ارزآورترین صنایع داخلی است.

گوهربین گفت: حدود 30 کارخانه بزرگ طلاسازی در ایران فعال است که تولیدات یک سوم آنها به کشورهای اطراف صادر می شود.