آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۰
اقتصاد - بورس و بازار
۱۷

دولت کوچک و اقتصاد بزرگ

تا زمانی که بخش خصوصی در کشور ما محترم شمرده نشود و قیدوبندهای رقابتی کردن در اقتصاد و تصدی گری های دولت از بین نرود بخش خصوصی درست در کشور وجود نخواهد داشت.

دکتر سعید شیرکوند مدرس دانشگاه تهران در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه فقط پنج تا شش درصد از اهداف خصوصی سازی در سال 85 محقق شده تصریح کرد: عملکرد 10 ماهه دولت در مورد خصوصی سازی نشان می دهد که دولت هیچ گاه قادر نخواهد بود که 500 میلیارد تومان از محل خصوصی سازی در دو ماهه باقیمانده سال در خزانه واریز کند زیرا همواره از محل درآمدهای خصوصی سازی تنها 50 درصد به حساب خزانه واریز شده و 50 درصد مابقی باید به حساب شرکت های مادر تخصصی وارد شود.

وی ادامه داد: بر این اساس دولت برای تامین 500 میلیارد تومان باید 1000 میلیارد تومان درآمد از طریق خصوصی سازی کسب کند تا مبلغ مورد نیاز به خزانه واریز شود.

به گفته او مشکل اساسی اقتصاد ایران در زمینه خصوصی سازی اعتقاد نداشتن به کوچک کردن دولت و توانمند سازی بخش خصوصی است و این مشکل سال ها که در کشور ما به دلایل مختلف خودنمایی کرده است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: به طور کلی دولت و حکومت موظف هستند که از هر طریق ممکن با مفاسد اقتصادی برخورد کنند تا از این طریق توان بخش خصوصی در اقتصاد ملی افزایش یابد و دولت نیز با ابزارهای قانونی و رسمیت یافته با رفتارهای مفسدانه نیز برخورد کند و اگر این کارها به درستی صورت بگیرد قطعا می توان شاهد تحقق اهداف خصوصی سازی باشیم.