آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
اخبار داخلی
۳

اعمال یکسان معدل در آزمون کارشناسی ارشد، بی عدالتی علمی است

ایسنا: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شرایط فعلی اعمال معدل برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد، قابل دفاع نیست.

دکتر حسن خالقی افزود: از آنجا که معدل داوطلبان در دانشگاه های مختلف استاندارد نیست، بنابراین اعمال معدل داوطلبان دانشگاه های مختلف به صورت یکسان برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد صحیح نیست.

وی افزود: معدل باید براساس یک مدل علمی و منطقی و ارائه ضریب و تراز به معدل داوطلبان دانشگاه های مختلف و همچنین در نظر گرفتن نقطه نظرات دانشگاه های بزرگ، برای پذیرش دانشجو اعمال شود و در صورتی که در این رابطه توافق نشود، مصلحت در آن است که شرط معدل برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد حذف شود.

دکتر خالقی با بیان اینکه با اعمال سوابق تحصیلی و معدل داوطلبان کنکور به صورت استاندارد موافق هستیم، گفت: معدل متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه های مختلف بسیار متفاوت است به گونه ای که دو داوطلب با معدل 15 از دو دانشگاه مختلف از سطح علمی یکسانی برخوردار نیستند، بنابراین اعمال معدل در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به صورت یکسان بی عدالتی علمی است.

وی با بیان اینکه براساس کارشناسی های صورت گرفته مشخص شده که معدل دانشجویان در دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی بالاتر از دانشگاه های دولتی است، گفت: در میان دانشگاه های دولتی نیز تفاوت معدل در رشته های مختلف مشهود است، بنابراین با توجه به وجود رقابت فشرده برای پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های برتر، تاثیر معدل اهمیت ویژه ای دارد و باید اقداماتی برای قابل دفاع بودن پذیرش دانشجو در این مقطع صورت بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به تشکیل کمیته ای در خصوص نحوه تاثیر معدل داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد در وزارت علوم، تصریح کرد: براساس آخرین اطلاعات هنوز تصمیم ویژه ای در این کمیته اتخاذ نشده است و احتمالا همانند سالهای گذشته معدل به صورت یکسان و با تاثیر 20 درصدی در پذیرش دانشجو اعمال می شود