آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
اخبار داخلی
۳

اختصاص یک تا 3درصد از بودجه دستگاه ها به امر پژوهش

ایسنا: معاون پژوهشی وزیر علوم با اعلام موافقت رئیس جمهوری با افزایش بودجه پژوهشی 86 اظهار کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حذف بند (ز) تبصره (9) موافقت کرده و جایگزین این بند به ارائه گزارش عملکرد سالانه دستگاه های اجرایی تاکید دارد.

دکتر کبگانیان با بیان این که کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فن آوری برای اطلاع رسانی وزراء و اعضای کمیسیون در خصوص اخبار بودجه، به صورت فوق العاده تشکیل جلسه داد، تصریح کرد: تاکنون در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکیدات مقام معظم رهبری به نظر می رسد امیدهایی در خصوص افزایش بودجه پژوهشی ایجاد شده و رئیس جمهوری نیز با این افزایش بودجه موافقت داشته است.

وی افزود: در حال حاضر پژوهشگاه ها به 6 دسته تقسیم شده اند که برخی باید به بخش خصوصی ملحق شوند که در این بند اشاره ای به آن نشده است، برخی باید به دانشگاه ها ملحق شوند نه وزارت علوم و برخی باید در دستگاه ها بمانند، نظیر واحدهای تحقیق و توسعه صنعت پتروشیمی که نگهداری دستگاه های تحقیقاتی عظیم آنها به صلاح وزارت علوم و کشور نیست.

وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب کرد که از تمام دستگاه های اجرایی کشور بودجه ای معادل یک تا 3درصد کسر شود و کل آن کمتر از هزارمیلیارد تومان نباشد که این رقم به بودجه پژوهشی افزوده می شود. همچنین نیم درصد از درآمدهای عملیاتی شرکت ها و بانک ها نیز به این رقم اضافه می شود.

دکتر کبکانیان خاطرنشان کرد: اگر در کمیسیون تلفیق رقمی از این بودجه کاسته نشود، به رقم 2/1 دهم GDP خواهیم رسید.

وی افزود: در بند (و) تبصره (9) در خصوص پرداخت یک تا 4درصد بودجه هزینه ای دستگاه های اجرایی به امر پژوهش اشاره شده که براساس آن دستگاه ها مکلف به اختصاص یک درصد از این بودجه و مجاز به اختصاص 4درصد از بودجه به امر پژوهش بوده اند که این رقم معادل 300 میلیارد تومان بود اما در حال حاضر سازمان مدیریت موظف شده که در هر دوره از تخصیص، یک تا 3درصد از بودجه دستگاه ها را به این امر اختصاص دهد.