آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
اخبار داخلی
۱۳

ساختار تشکیلات قضایی کشور اصلاح خواهدشد

سرویس خبر - معاون اول قوه قضائیه گفت تلاش مابالابردن سواد و آگاهی حقوقی کل جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی پیگیری موضوع آموزش را در دستگاه قضایی جدی دانست و افزود: قوه قضائیه با ایجاد معاونت آموزش و دفاتر آموزش کل کشور، تلاش زیادی برای بالابردن سطح دانش قضات، کارکنان ومردم می کند.

معاون اول رئیس قوه قضائیه در ادامه از تهیه لایحه اصلاح ساختار تشکیلات قضایی کشور خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی که در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی سخن می گفت: هدف اصلاح ساختار تشکیلات قضایی را کوتاه کردن زمان دادرسی و استفاده از قضات متعدد برای صدور احکام دقیق تر در محاکم دانست.

وی استقلال قوه قضائیه و استقلال قضات را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: با گذشت زمان و کسب تجربه، اکنون زمان مناسب برای بازنگری در ساختار تشکیلات قضایی هماهنگ با سیاست های مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

معاون اول قوه قضائیه همچنین تقویت بخش نظارتی قوه قضائیه برای حفاظت از سلامت دستگاه قضایی را از برنامه های اصلی دستگاه قضایی دانست و افزود: دادسرای انتظامی قضات، مرکز ارزش یابی قضات وحفاظت اطلاعات قوه قضائیه در این زمینه فعال هستند.

معاول اول قوه قضائیه فعال کردن شورای حل اختلاف رابرنامه دیگر قوه قضائیه دانست و افزود شورای حل اختلاف بهترین جلوه مشارکت عمومی مردم در قوه قضائیه و حل دعاوی است وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از100 هزار نفر در این باره مشغول همکاری با قوه قضائیه هستند گفت: شورای حل اختلاف سالانه به حدود 4 میلیون پرونده رسیدگی می کند و این مساله باعث شده ورودی دادگستری ها کنترل و کاهش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درادامه با اشاره به سیاست مجازات های جایگزین حبس گفت: تلاش ما اجرای سیاست حبس زدایی و کاهش آمار زندانیان کشور است و با اجرای این سیاست توانسته ایم از رشد جمعیت زندانیان در طول سالهای اخیر جلوگیری کنیم. وی همچنین اجرای بند 5 اصل 155قانون اساسی در مورد اجرای اصل پیشگیری از وقوع جرم را جدی دانست و افزود: در تمام دادسراها یک معاونت به عنوان معاونت پیشگیری از وقوع جرم ایجاد کرده ایم که البته پیشگیری از وقوع جرم باید با تلاش تمام دستگاه ها انجام شود و تمام دستگاه ها در اقدامات خودنگاه کاهش ناهنجاری ها و جرم در جامعه را داشته باشند.