آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
سیاست
۱۶

نیروهای آمریکایی برای حمله بهاره به طالبان آماده می شوند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران:

یک مقام وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه بهار امسال یکی از برهه های زمانی مهم و اساسی طی پنج سال گذشته در افغانستان است، خواستار آغاز حملات آمریکا و متحدانش علیه طالبان در فصل بهار شد.

به گزارش آسوشیتدپرس؛ این مقام با اشاره به پیامی که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در جلسه دیروز با مقامات ناتو به آنها ارائه کرد، گفت: اکنون زمان آن رسیده که طالبان را شکست دهیم؛ گروهی که به طراحان حمله 11 سپتامبر پناه داد. همچنین ژنرال آمریکایی جان بانتز کرادوک فرمانده جدید ناتو در افغانستان، در حال ارائه طرحی به وزرای دفاع ناتو است مبنی بر اینکه نیروهای 35 هزار نفری در افغانستان سازماندهی مجدد شوند و نیروهای رزمی سیار بیشتری در نواحی جنوبی و شرقی در طول مرز با پاکستان مستقر شوند. انتظار می رود شدیدترین میزان درگیری ها در این مناطق رخ دهد.

مقامات ناتو گفتند؛ کرادوک به دنبال 1500 الی 2000 نیروی رزمی بیشتر از سوی آمریکا و حدود 800 نیروی بیشتر از سوی انگلیس است.

آنها گفتند که کرادوک خواستار دو گردان رزمی و نیروهای پشتیبانی است.

این مقام ناشناس آمریکایی افزود: ما فکر می کنیم که بهار پیش رو در افغانستان، یک برهه حساس و مهم در این درگیری ها است و ما در حال تشویق ناتو هستیم که تا آنجا که می توانند و هر چه زودتر، بر تلاشهایشان بیفزایند.

وی اضافه کرد: این حمله باید از سوی ما باشد. ما انجام این حمله را به ناتو توصیه می کنیم.

این مقام اظهار داشت: در حال حاضر هیچ طرحی برای افزایش تعهد نظامی آمریکا در افغانستان وجود ندارد.

هم اکنون حدود 27 هزار نیرو در افغانستان حضور دارند که بیشترین تعداد از زمان شروع جنگ در سال 2001 محسوب می شود.

مخالفت با درخواست آمریکا

کشورهای بزرگ اروپایی عضو سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) با درخواست آمریکا برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان برای نبرد با طالبان مخالفت کردند.

این موضع کشورهای اروپایی در نشست دو روزه ناتو در شهر <سوییا> در جنوب اسپانیا اعلام شد که در آن وزیران و نمایندگان 35 کشور حضور داشتند.