آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
سیاست
۱۶

پیشنهاد چین در مذاکرات شش جانبه؛ توقف برنامه هسته ای کره شمالی طی2 ماه

پکن - خبرگزاری جمهوری اسلامی:

چین پیش نویس حامل پیشنهادهایی درخصوص حل مساله هسته ای شبه جزیره کره به شش طرف ذیربط مذاکرات شش جانبه ارائه کرد.

مطبوعات چین نوشتند:این پیش نویس درپایان نخستین روز از دور تازه مذاکرات شش جانبه، میان مقام های مذاکره کننده کشورهای آمریکا، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی توزیع شد.

به نوشته رسانه های چین، احتمال می رود در صورت موافقت کشورهای یادشده با پیشنهادهای چین، گام های اولیه در حل بحران هسته ای شبه جزیره کره برداشته شود.

در پیش نویس یاد شده، دادن فرصت دوماهه به کره شمالی برای توقف برنامه تسلیحات هسته ای در قبال دریافت کمک در زمینه اقتصادی و همچنین تضمین های امنیتی مطرح شده است.

در همین حال کریستوفر هیل مقام بلند پایه مذاکرات هسته ای آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت: اینکه مسائل مطرح شده به صورت مستند در اختیار اعضا قرار می گیرد، یک پیشرفت است.

وی افزود: طرف های مذاکرات، گفت و گوهای دوجانبه را ادامه خواهند داد و درباره این پیش نویس بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

به گفته مقام آمریکایی، در این پیش نویس مساله ایجاد چهار تا شش کمیته در قالب نشست شش جانبه برای تحقق بخشیدن به هدف عاری سازی شبه جزیره کره مطرح شده است.

در این پیش نویس از کره شمالی خواسته شده است که فعالیتهای نیروگاه هسته ای یانگ بیون را که گفته می شود در آن پلوتونیم برای ساخت بمب اتم تولید می شود، متوقف کند.

چونگ یونگ وو مقام ارشد مذاکرات هسته ای کره جنوبی، این پیش نویس را آغاز خوبی برای دستیابی به توافقات بعدی توصیف کرده است.

وی افزود: اساس خوبی برای مذاکرات ایجاد شده است، اما هنوز نمی توان از حصول توافقات جامع با اطمینان سخن به میان آورد.

همچنین نماینده کره شمالی در مذاکرات شش جانبه، از رسیدن به توافق با آمریکا در خصوص شماری از موضوعات مورد بحث در این مذاکرات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویتر از پکن، کیم کیه گوان مذاکره کننده بلندپایه کره شمالی پس از دیدار با کریستوفر هیل اعلام کرد که درباره برخی موضوعات به توافق رسیدیم.

وی در همین حال افزود: هنوز اختلاف نظر درباره برخی موضوعات وجود دارد، ولی تلاش می کنیم درباره این موضوعات نیز بحث و گفتگو کنیم.