آرشیو چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۵۷۱
اجتماعی
۴
نکته

دور زدن طرح حذف کامل کنکور

تهیه «کتاب های ویژه ارتقای معدل» ترفند تازه آموزشگاه های درسی است که در حاشیه نظام آموزش و پرورش ما برای اهدافی عمدتا غیر از اهداف عالیه تعلیم و تربیت روییده اند. به محض آن که مجلس شورای اسلامی اعلام کرد یکی از هدف های اصلی طرح حذف کنکور، مبارزه با شیوه ای است که آموزشگاه های کنکور پدید آورده اند که در آن دانش آموزان را از سر کلاس های درس شکار می کنند و پای کلاس تست زنی می نشانند، برخی از این آموزشگاه ها حتی پیش از آن که طرح حذف کنکور به تصویب برسد و یا عملی شود، با دور زدن این طرح، موضوع تهیه «کتاب های ویژه ارتقای معدل» را پیش کشیده اند و برای آن در تلویزیون تبلیغ گسترده می کنند.

شاید به همین علت است که از ابتدای طرح موضوع حذف کامل کنکور، کارشناسان تاکید می کردند که این کار باید علمی و کارشناسی شده باشد. اکنون می توان از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پرسید که اگر یکی از اهداف اصلی طرح حذف کنکور، برچیدن سفره آموزشگاه های تست زنی است و در عین حال در این طرح، معدل سال های دبیرستان دانش آموز برای ورود به دانشگاه موردنظر قرار می گیرد، چه تضمینی هست که همین آموزشگاه ها روش خود را از آموزش تست زنی به آموزش برای ارتقای معدل تغییر ندهند و همچنان دانش آموزان را از کلاس های درس مدارس به پای کلاس های خود بکشانند؟ چنان که چنین نیز شده است.

نمونه آن همین کتاب هایی است که یک عنوان دروغ و فریبنده برای آنها برگزیده اند زیرا ارتقای معدل چیزی نیست که بتوان آن را جدای از نظام کلی آموزش و پرورش به دانش آموزان آموخت. به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی علاوه بر همه نقایصی که وزارت علوم و کارشناسان دیگر به طرح حذف کامل کنکور وارد کرده اند، باید درباره رقابتی که همچنان تا سال های آینده برای به دست آوردن بهترین رشته های دانشگاهی باقی است و احساسی که پدران و مادران برای ورود فرزندانشان به دانشگاه دارند نیز بیندیشد و در هر تصمیم تازه ای، نگاه کاملی هم به فرصت طلبان و کلاهبرداران آموزشی داشته باشد که با احساس پاک دانش آموزی و عواطف اولیای دانش آموزان به راحتی بازی می کنند و در مسیر منافع خود، قوانین، عرف و اخلاق را به سادگی دور خواهند زد.