آرشیو چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۵۷۱
ایران زمین
۲۰

خط تولید فولاد نورد کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر به بهره برداری رسید

محمدرضا متولی الموتی

با حضور وزیر صنایع و معادن، خط تولید فولاد نورد کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر با ظرفیت تولید 200 هزار تن در سال به بهره برداری رسید.

این کارخانه که در زمینی به مساحت 45 هزار مترمربع و با زیربنای بیش از 10 هزار مترمربع ساخته شده است ظرفیت تولید 200 هزار تن فولاد را در سال دارد و برای حدود 500 نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می کند. برای ساخت این کارخانه تاکنون 150 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 8میلیون و 150 هزاردلار سرمایه گذاری ارزی شده است.

در مراسم بهره برداری از این کارخانه، «مهندس علیرضا طهماسبی» وزیر صنایع و معادن با اشاره به این که سالانه 11 میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود، افزود: نیاز و مصرف فولاد کشور 15 تا 16 میلیون تن در سال است که اگر میزان تولید فولاد در کشور به سرعت افزایش پیدا نکند در آینده بزرگترین وارد کننده فولاد در خاورمیانه خواهیم بود.

وی با بیان این که ارکان صنعت فولاد در کشور به خوبی وجود دارد، تاکید کرد: دولت با حمایت از صنایع بالا دست و پایین دست و حمایت از فعالیت بخش خصوصی در زمینه تولید فولاد تلاش می کند کشور را به یکی از قطب های تولید فولاد در منطقه تبدیل کند.

«مهندس طهماسبی» درباره مهم ترین برنامه های توسعه صنایع مادر در استان همدان گفت: با بهره برداری از طرح های بزرگ صنعتی که در همدان مراحل اجرایی خود را پشت سر می گذارد، تا سال آینده جایگاه صنعتی این استان در کشور 5 تا 6 رتبه ارتقا پیدا کرده و به رتبه 16 تا 19 خواهد رسید. وی تصریح کرد: 2طرح بزرگ دیگر تولید فولاد برای استان همدان در نظر گرفته شده است که امیدواریم یکی از این 2طرح در سال آینده به بهره برداری برسد و همچنین 2مجتمع پتروشیمی با حمایت مالی و پشتیبانی دولت در حال ساخت است که یکی از این 2مجتمع با ظرفیت 70 تن زیر نظر بخش خصوصی سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. وزیر صنایع ومعادن روند توسعه صنعتی در استان همدان را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: 5طرح تولید سیمان شامل 3طرح توسعه و 2طرح جدید در استان همدان در حال اجراست که 2طرح از این تعداد در سال86 به بهره برداری خواهد رسید.