آرشیو پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۱۱۷۷
کامپیوتر
۲۶

اعلام وضعیت نارنجی در امنیت اینترنت

گروه کامپیوتر- شرکت نرم افزاری پاندا از انتشار بسیار سریع و گسترده یک کرم رایانه ای خطرناک در شبکه اینترنت خبر می دهد.

وسعت حملات مخرب این کرم به حدی بود که کارشناسان امنیتی این شرکت را بر آن داشت تا با اعلام وضعیت نارنجی در امنیت رایانه ها و شبکه های سرتاسر جهان، به اطلاع رسانی پی در پی کاربران اینترنت و رایانه بپردازند.

این کد مخرب که فعلا Nurech.A نام گذاری شده، موفق به تخریب بیش از هزاران دستگاه رایانه در نقاط مختلف جهان شده و هم اکنون در میان یکی از 10ویروس شایع جهان قرار گرفته است.

انتشار این کد خطرناک از طریق نامه های الکترونیک با موضوعات غالبا عاشقانه و محبت آمیز صورت می گیرد. فایل ضمیمه این نامه ها که در واقع حاوی این کرم رایانه ای نیز بوده، دارای اسم های مؤنث هستند و عنوان آنها متغییر است: مانندflash postcard.exe و یا greeting ostcard.exe.

کاربران با اجرای فایل ضمیمه حاوی Nurach.A، باعث نصب آن در سیستم می شوند که این مساله خود موجب فعال شدن این کد مخرب می شود.

ایجاد اختلال و توقف در عملکرد سیستم، فعالیت برنامه ها و ابزار امنیتی و یافتن کلیه آدرس های موجود در رایانه های آلوده برای انتشار بیشتر، نخستین فعالیت های تخریبی Nurach.A محسوب می شوند.

استفاده از فناوری rootkit نیز باعث شده است که عملکردهای تخریبی و نیز خود این کرم رایانه ای از چشم کاربر و نیز از ردیابی بسیاری از برنامه های ضد ویروس پنهان بماند.