آرشیو شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۹۶
اقتصاد - جهان
۱۸

سوء استفاده 10 میلیارد دلاری پیمانکاران آمریکایی در عراق

ایرنا - گروه تحقیقات و بازرسی رسیدگی به سوء استفاده در هزینه های بازسازی عراق در گزارشی به مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که _10 میلیارد دلار تاکنون حیف و میل شده و امکان سوء استفاده مجدد نیز وجود دارد.سه بازرس ارشد فدرال در آمریکا که مسوول بررسی کار پیمانکاران و قراردادهای بازسازی عراق هستند، روز پنجشنبه به یکی از کمیته های مجلس آمریکا گفتند که تاکنون 10 میلیارد دلار حیف و میل شده است.

بازرسان اداره نظارت بر دولت هشدار دادند، با توجه به این که جلوی این سوء استفاده ها گرفته نشده و دولت بوش قصد دارد که تعداد نیروها و حضور آمریکا در عراق را طولانی تر کند امکان سوء استفاده مالی خیلی بیش تر هم می شود.کنگره آمریکا خود را آماده می کند تا جورج بوش، رییس جمهور این کشور را به چالش دعوت کند و با بودجه یکصد میلیارد دلاری او برای عراق حداکثر موشکافی را از خود نشان دهد.پنتاگون قسمت عمده کارهای خود را به شرکت های خارج از وزارت دفاع محول کرده که منجر به حیف و میل و سوء استفاده شده است.

هنری واکسمن، نماینده دموکرات از کالیفرنیا و مسوول مرتبط با این مساله در مجلس نمایندگان، موارد بسیاری از تقلب، حیف و میل و _سوء استفاده را مطرح کرده است.

بیش از دو میلیارد و 700 میلیون دلار تنها توسط شرکت هالیبرتون بدون مدرک یا با صورت حساب های خیلی بالا حیف و میل شده است. دیک چنی، معاون ریاست جمهوری آمریکا قبلا ریاست این شرکت را به عهده داشته است.

واکسمن گفت: «بر اساس گزارش حسابرسان، به ازای هر شش دلاری که در عراق هزینه شده و توسط حسابرسان حسابرسی شده، یک دلار آن مشکوک است.»وی تصریح کرد: «تعجبی نیست که مالیات دهندگان در سراسر کشور به ستوه آمده اند و تقاضای بررسی واقعی کرده اند.»