آرشیو پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۳۵۷۸
صفحه آخر
۲۸

مشاور هنری رئیس جمهور: تحول در سینمای دفاع مقدس نتیجه مطالبات مردم است

مشاور هنری رئیس جمهور گفت: تحول در سینمای دفاع مقدس و حضور چشمگیر این ژانر در جشنواره فیلم فجر در پرتو مطالبات جدید مردم از مسئولان برای آشتی با مبانی و ارزش های انقلاب بود.

جواد شمقدری در گفت و گو با فارس افزود: مطالبات جدید مردم باعث شکل گرفتن فصلی نوین در سینمای دفاع مقدس شد که ارزش های دفاع مقدس را ترویج می کند اما این سؤال که این ارزش ها چیست جای تحلیل زیادی دارد.

شمقدری در ادامه گفت: به خاطر ظرفیت معنوی بالا و حقیقتی که در فرهنگ دفاع مقدس و آدم های جبهه وجود دارد، هر نگاه و نگرشی به این حوزه تحت تاثیر این معنویت قرار می گیرد و فیلم های دفاع مقدس هر کدام پنجره ای به سوی این معنویت خواهی و حماسه باز می کنند. اما این امر هم طبیعی است که بعضی از فیلمسازان سعی کنند نگاه خاص خود را در لایه های زیرین اثر منتقل کنند که پاسخگوی این موضوع هم خود آن فیلمسازان هستند و مخاطبان هوشیار این سینما هم از این نگاه ها غافل نیستند.

وی در مورد راهکارهای کشف افق های تازه در سینمای دفاع مقدس گفت: نخستین موضوع این است که ما فرصت و اجازه ساخت فیلم های دفاع مقدس را به هنرمندان و فیلمسازان کشور بدهیم، در حالی که قبلا این قضیه برعکس بود.

وی در پایان گفت: راهکار دوم تغییر نگاه مدیران هنری در بخش های مختلف سیاستگذاری فرهنگی است به گونه ای که این نگاه باعث ارزش قائل شدن برای فیلم های دفاع مقدس باشد. در این صورت است که رغبت به ساخت فیلم های دفاع مقدس افزایش می یابد.