آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۱۸۶
خبر
۷

بازتاب پرتاب نخستین راکت کاوشی ایران

پژوهشگاه هوافضای ایران راکتی از نوع کاوشی (Sounding Rocket) را به فضا پرتاب کرد.

علی اکبر گلرو معاون اجرایی این پژوهشگاه با بیان اینکه پرتاب این راکت فقط جنبه آموزشی، علمی و تحقیقاتی دارد و جزیی از فعالیت های جاری پژوهشگاه هوا فضا است، خاطرنشان کرد: این راکت در مدار قرار نمی گیرد و بعد از پرتاب با چتر نجات به زمین بر می گردد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اضافه کرد: هدف از پرتاب این راکت که تا ارتفاع حداکثر 150کیلومتری جو بالا می رود کمک به توسعه دانش و تحقیقات برای دانشجویان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها است. این خبر در خبرگزاری های بین المللی بازتاب گسترده ای داشته است. BBC در این باره نوشت: به اعتقاد کارشناسان نظامی، اگر ایران موشکی را به فضا پرتاب کرده باشد، این به آن معنی است که دانشمندان ایرانی به دانش گذر از اتمسفر دست یافته اند و به این ترتیب دیگر امکانی برای سد کردن راه ایران برای ساخت موشک های دور برد تراز شهاب 3 وجود ندارد. BBC همزمانی اعلام پرتاب این راکت را با اجلاس کشورهای 1-5 قابل توجه دانست.

BBC گزارش خود را بر مبنای خبر تلویزیون ایران ارائه کرده است. محسن بهرامی رییس پژوهشگاه هوافضا، پریشب در بخش خبر سیما با اعلام اینکه پرتاب این راکت موفقیت آمیز بوده است، اعلام کرد این راکت حامل مواد تحقیقاتی بوده است. نیمروز تا بعد از ظهر روز گذشته، این خبر در میان تیترهای برجسته BBC بود. خبرگزاری فرانسه نیز ضمن نقل این خبر از تلویزیون ایران بر این نکته انگشت گذاشت که مقامات رسمی ایران، بر ساخت داخلی این راکت تاکید داشتند؛ نظیر تاکید این مقامات بر تکنولوژی هسته ای بومی. این خبرگزاری همچنین به گفته مصطفی محمد نجار وزیر دفاع کشورمان اشاره کرد که تصریح کرده بود تحریم دشمنان علیه ایران در حوزه هوافضا، موجب شد که ما توانایی های خود را در این زمینه افزایش دهیم. این خبرگزاری نیز همزمانی این آزمایش با افزایش فشارهای غرب بر ایران در زمینه تکنولوژی هسته ای را مهم ارزیابی کرد.