آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۱۸۶
دنیا
۶

تظاهرات ضدجنگ در لندن با حضور بیش از 60هزار نفر برگزار شد

ایسنا - هزاران تن از اعضای سازمان های سیاسی، فرهنگی و اسلامی لندن با برپایی تظاهراتی ضمن تاکید بر عقب نشینی هر چه سریع تر نیروهای انگلیسی و خارجی از عراق و افغانستان حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، ائتلاف موسوم به «جنگ را متوقف کنید» با برپایی تظاهراتی با حضور بیش از 60هزار تن از فعالان صلح از سازمان های سیاسی، فرهنگی و اسلامی که از هاید پارک لندن و آغاز به دیگر خیابان های این شهر کشیده شد، ضمن انتقاد از سیاست های خارجی تونی بلر نخست وزیر انگلیس خروج هر چه سریع تر نیروهای انگلیسی و خارجی را از عراق و افغانستان خواستار شدند.

تظاهرکنندگان همچنین با سر دادن شعارهایی عدم هر گونه حمله نظامی به ایران را خواستار شده و جورج بوش رییس جمهور آمریکا را یک تروریست توصیف کردند. تظاهرکنندگان انگلیسی همچنین ماکت هایی از تونی بلر و پرچم های فلسطینی را در دست داشتند.

رییس ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» نیز در واکنش به اظهارات بلر مبنی بر کاهش نیروهای انگلیسی در عراق از 7هزار و 100 تن به 5هزار و 500 تن گفت: این تصمیم گیری دیر اتخاذ شده و تعداد نیروهایی که قرار است کاهش یابد چیز قابل ملاحظه ای نیست. این ائتلاف همچنین متعهد شد که به اعمال فشارها و درخواست های خود مبنی بر عقب نشینی تمامی نیروهای انگلیسی از عراق و افغانستان و قطع روابط انگلیس با سیاست های بوش ادامه دهد.

جان ریس یکی از پایه گذاران این ائتلاف نیز در گفت وگو با الجزیره عنوان داشت: تصمیم بلر در راستای اعمال فشارهای شدید این ائتلاف اتخاذ شده است و این ائتلاف از آغاز جنگ آمریکا و انگلیس علیه عراق تا کنون 15 تظاهرات گسترده ضد جنگ برپا کرده است.

تونی بن یکی از وزرای سابق کابینه انگلیس نیز در گفت وگو با الجزیره تاکید کرد: اکثر مردم انگلیس از احزاب و ادیان مختلف مخالف جنگ عراق بوده و خواهان عقب نشینی هر چه سریع تر نیروهای خارجی از عراق هستند. وی تاکید کرد که در همه پرسی اخیر در آمریکا علیه سیاست های بوش رای داده است. شهر گلاسکو اسکاتلند نیز شاهد تظاهراتی مشابه تظاهرات لندن بود.

تظاهرکنندگان همچنین مخالفت خود را با طرح دولت انگلیس مبنی بر توسعه زیردریایی های هسته ای اعلام کردند.