آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۱۸۶
بورس - فلزات
۱۴
قیمت فلزات

اخبار ضد و نقیض در مورد بازار آهن

ایلنا - دبیر سندیکای لوله و پروفیل، گفت: پیش بینی می شود که در سال آینده علاوه بر افزایش قیمت شدید ورق فولادی با کاهش چشمگیر عرضه ورق نیز مواجه شویم.

امیر کاوه ، افزود : افزایش شدید قیمت انرژی در جهان، تقاضای زیاد، افزایش نرخ بهره جهانی، رشد مداوم اقتصاد جهانی و نیز عملیات سوداگرانه از بعد خارجی و افزایش مصارف عمرانی داخلی، انحصار در عرضه فولاد در بورس فلزات، عدم هدایت و مقررات تنظیمی بازار، از بعد داخلی از دلایل افزایش قیمت در سال 86 است.

وی ادامه داد : نرخ تعرفه در خصوص محصولات فولادی بالاتر از بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد است که با توجه به سیاست های باز تجاری که بر مبنای قانون برنامه سوم توسعه اتخاذ شد، باید امکان واردات آن تسهیل شود، هر چند تولیدکنندگان فولاد معتقد باشند که با کاهش تعرفه ها امکان رقابت با تولیدکننده خارجی را ندارند.

کاوه اعلام کرد: به رغم دسترسی به منابع اولیه ارزان قیمت (انرژی، سنگ آهن، نیروی کار) و غیره به دلیل فضای غیررقابتی و بهره وری پایین موجب افزایش قیمت تمام شده تولید فولاد در داخل شده که هیچ گاه نباید این معضلات بر مصرف کننده تحمیل شود.

کاهش قیمت آهن آلات در سال آینده

از سوی دیگر نماینده کاشمر و بردسکن به ایسنا گفت: در بحث گرانی فقط در 4 الی 5 کالا افزایش قیمت داشته ایم و قیمت خیلی از کالاها ثابت و حتی کاهش داشته است. احمد بلوکیان افزود: متاسفانه در بحث گرانی ها یک جنگ روانی در کشور درست شده است. وی از وزرای اقتصاد و دارایی و بازرگانی خواست سیاست های خود را طوری تنظیم کنند که قیمت ها کنترل شود.

بلوکیان با توجه به بالا بودن قیمت آهن در کشور گفت: متاسفانه ایران فقط می تواند 50 درصد آهن مورد نیاز کشور را تولید کند و برای 50 درصد دیگر مجبور به واردات هستیم. نماینده بردسکن قیمت آهن وارداتی را 2برابر قیمت داخلی اعلام کرد. وی گفت: وقتی که بین عرضه و تقاضا هماهنگی نباشد، باعث افزایش قیمت ها می شود.

بلوکیان گفت: سال آینده تولید آهن در داخل کشور به اندازه ای خواهد بود که نیاز داخلی را تامین خواهد کرد و حتی کاهش قیمت ها را در بحث آهن آلات خواهیم داشت.