آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۱۸۶
استان ها
۳۱
از گوشه کنار

75 درصد آب های جاری در کرمان هدر می رود

75 درصد از آب های حاصل از بارندگی و جاری به دلیل هدایت نکردن برای استفاده مطلوب در استان کرمان به هدر می رود که این مساله استان را با مشکلات فراوانی مواجه می کند.

سید احمد علوی، مدیرعامل آب منطقه ای کرمان در مورد استفاده نکردن مطلوب از آب های جاری و آب های حاصل از بارندگی گفت: این استان با مشکلات عدیده ای از جمله هدر روی 75درصدی آب مواجه است که این مساله می تواند با استفاده از روش های آبیاری نوین در بخش انتقال و مزرعه تا حدودی کاسته شود.

به گفته وی 90درصد از باقیمانده آب های حاصل از بارندگی و جاری در بخش کشاورزی و 10درصد آن در بخش شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

علوی در مورد وضع آب بهای کشاورزی افزود: در دوران خشکسالی ابتدا حق آبداران را تامین کرده و اگر میزانی از این آب باقی مانده به سایرین تعلق می گیرند.

وی تصریح کرد: آب بهای کشاورزی به دلیل بخشنامه مجلس تغییر نکرده، همچنین از گرفتن حق الناظر هم جلوگیری به عمل می آوریم.

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان درخصوص خشک شدن منابع زیرزمینی این استان اظهار کرد: حفر چاه های غیرمجاز عامل اصلی این طرح نبوده بلکه تاثیرات خشکسالی پیاپی منجر به این خشکی چاه ها شده است.

وی افزود: بنابر مصوبه مجلس موظف هستیم که چاه های غیر مجاز کشاورزی را که دارای اصول کارشناسی و همچنین فاقد پروانه صدور هستند شناسایی و مسدود کنیم ضمن اینکه این موارد شامل چاه های قبل از این مصوبه هم می شود.