آرشیو پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۳۵۹۵
بین الملل
۵

میزبانان ژاپنی در اجلاس ترکیه مطرح کردند: مشوق اقتصادی برای رفع بن بست سازش در خاورمیانه

گروه بین الملل شهر «توکیو» پایتخت ژاپن از دیروز میزبان کنفرانس دو روزه ای با عنوان «صلح در فلسطین» است.

این کنفرانس با حضور «شیمون پرز» معاون نخست وزیر اسرائیل، «صائب عریقات» مذاکره کننده فلسطینی و «فاروق کسروی» نماینده پادشاه اردن برگزار می شود. به گزارش بی بی سی، ژاپن که یکی از قدرت های اقتصادی جهان محسوب می شود، تلاش می کند با تکیه بر این نقطه قوت خود نقش میانجی را در مناقشه فلسطین- اسرائیل ایفا نماید.

براساس این گزارش، ژاپن در این کنفرانس در نظر دارد پیشنهاد ایجاد یک پارک کشاورزی - صنعتی را در کرانه باختری بدهد با این هدف که از شکاف درآمدی میان اسرائیلی ها و فلسطینیان ساکن این منطقه کاسته شود. «تاتسوئو آریما» فرستاده ویژه ژاپن به خاورمیانه در گشایش این کنفرانس در سخنانی گفت:«ژاپن در پی آن است که با ایجاد یک دالان (کریدور) صلح و پیشرفت در طول کشور اردن برای اقتصاد بیمار و بحران زده فلسطین، آن را احیا کند.»پرز هم در سخنانی از ابتکار عمل توکیو در برپایی این کنفرانس تمجید کرد.صائب عریقات هم خود از اقدام ژاپن در برپایی این کنفرانس تمجید کرد و این کنفرانس را تکمیل کننده گفت وگوهای صلح دانست. از سوی دیگر تلویزیون اسرائیل گزارش داد، رایس گفت وگوهایی را با مقام های رسمی عربستان، مصر و اردن به انجام می رساند.

>توافق فتح و حماس برای ادامه مذاکرات درباره تشکیل دولت متحد ملی

محمود عباس و اسماعیل هنیه دیروز نیز در راستای ادامه گفت وگوها برای تشکیل دولت متحد ملی با یکدیگر دیدار کردند. این دو مسئول بلندپایه فلسطینی همچنین بر ادامه گفت وگوها برای تشکیل دولت وحدت ملی توافق کردند. غازی حمد سخنگوی حماس و نبیل ابوردینه سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر تعهد خود نسبت به توافقنامه مکه تاکید کردند و گفتند که بسیاری از مسائل کنونی که مورد بررسی قرار گرفته است مورد توافق قرار گرفته و تنها برخی مسائل باقی مانده است که نیازمند زمان کافی برای حل آن است.

سخنگوی حماس درباره وضعیت وزارت کشور اعلام کرد: «همچنان اختلاف هایی میان دو جنبش فتح و حماس درباره این پست وجود دارد اما به زودی نتایج گفت وگو در این باره اعلام می شود.»یک مقام دیگر حماس نیز گفت: حماس نام 3 شخص را از جمله یک فرد نظامی و دو شخصیت غیر نظامی به عباس ارائه خواهد کرد.