آرشیو پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۳۵۹۵
ایرانگردی
۱۰

نوروز در شهر بادگیرها

الهه بهمن آبادی

پیش بینی می شود در ایام نوروز بیش از 2‎/5 میلیون نفر گردشگر به استان یزد سفر کنند.

عزیزالله سیفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر گفت: این در حالی است که 31 هتل موجود در استان به تنهایی پاسخگوی نیاز مسافران نوروزی نیست و حمایت و همکاری مراکزی چون آموزش و پرورش به منظور اسکان مسافران نوروزی ضروری به نظر می رسد.

وی از انتشار بیش از 100 هزار بروشور و نقشه از سوی سازمان میراث فرهنگی به منظور اطلاع رسانی درباره اماکن باستانی و دیدنی استان خبر داد و افزود: اطلاع رسانی صحیح به مسافران نوروزی باید دردستور کار همه دستگاه ها قرار بگیرد تا شهروندان در این زمینه دچار مشکل نشوند.

سید علیرضا نبوی زاده معاون عمرانی استانداری یزد نیز گفت: کمیته های حمل ونقل، اسکان، بهداشت، انتظامی، تامین مواد غذایی، اطلاع رسانی، نظارت و بازرسی، فرهنگی و حوادث به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات به مسافران نوروزی در چند روز آینده تشکیل خواهد شد.

وی با تاکید بر این که امسال حداقل باید برای اسکان بیش از 600 هزار مسافر نوروزی در استان از سوی دستگاه های اجرایی برنامه ریزی صورت گیرد افزود: محل اسکان مسافران نوروزی باید متمرکز باشد و تا آنجا که امکان دارد از استقرار مسافران به صورت غیرمتمرکز و پراکنده به دلایل امنیتی و بهداشتی جلوگیری به عمل آید. وی همچنین خواستار ارائه اطلاعات اسکان شهرهای اطراف یزد به مرکز استان از سوی فرمانداری ها شد.

لازم به ذکر است امسال از سوی آموزش و پرورش برای خدمت رسانی به مسافران، بیش از 2 هزار و 200 کلاس آماده اسکان برای مسافران نوروزی شده است که نسبت به سال گذشته 500 کلاس افزایش یافته است.

< جشنواره غذاهای سنتی دریزد برگزار می شود

براساس همین گزارش، همچنین جشنواره غذاهای سنتی در دبیرستان ایرانشهر یزد در نوروز 86 برگزار می شود.

سیفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در نخستین جلسه ستاد تسهیلات نوروزی گفت: هر ساله استان یزد به دلیل دارا بودن قابلیت های تاریخی و جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

وی با بیان این که هدف سازمان ارائه خدمات مناسب تر به گردشگران و مسافران نوروزی است، گفت: جدا از جشنواره غذاهای سنتی، تهیه اقلام تبلیغاتی، بروشور جاذبه های تاریخی و گردشگری، نقشه راهنمای گردشگری، انواع پوستر، کارت پستال، برپایی نمایشگاه منطقه ای معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری از جمله برنامه های نوروزی امسال است.