آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۳۵۹۶
بین الملل
۵

پنتاگون اظهارات طراح 11 سپتامبر را منتشر کرد

گروه بین الملل: «خالد شیخ محمد» رئیس سابق کمیته نظامی القاعده در جلسه دادگاهی در بازداشتگاه گوانتانامو اعتراف کرد مغز متفکر و طراح حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک افسر آمریکایی که متن اعتراف های کتبی شیخ خالد را قرائت می کرد، گفت: من مسئول عملیات 11 سپتامبر هستم.شیخ محمد که در مارس 2003 میلادی از سوی نیروهای آمریکایی دستگیر شده بود، به انجام 31 عملیات تروریستی دیگر نیز اعتراف کرده است.

شیخ محمد تا زمان دستگیری مسئول بخش عملیات خارجی القاعده بوده و 4 سال پیش در ماه مه 2003 میلادی در پاکستان دستگیر شد. وی مدتی در یک مکان نامعلوم نگهداری می شد و سپس به پایگاه گوانتانامو منتقل شد.

این عضو القاعده همچنین به طراحی عملیاتی علیه مقام های کشورها از جمله «بیل کلینتون» و «جیمی کارتر» رؤسای جمهوری سابق آمریکا و همچنین ژان پل دوم اعتراف کرده است.

وی در این دادگاه همچنین به طراحی حمله ای به ساعت «بیگ بن» لندن و فروشگاه هیتروی این شهر اعتراف کرده است.جلسات اولیه استماع درباره زندانیان کلیدی خلیج گوانتانامو هفته گذشته آغاز شد تا تصمیم گیری شود آیا می توان آنها را جنگجوی دشمن دانست و در دادگاه نظامی محاکمه کرد یا خیر.

در مجموع قرار است 14 مظنون تروریستی در این جلسه ها شرکت کنند.

درهای دادگاه به روی عموم بسته است. متن اظهارات خالد شیخ محمد در دادگاه از عربی ترجمه و از سوی پنتاگون ویرایش شده است تا اطلاعات امنیتی حساس آن حذف شود.