آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۶۴
اخبار کشور
۲

ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل: ایران همچنان در کنار ملت و دولت عراق خواهد بود

نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل با تشریح اقدامات ایران برای کمک به بازسازی عمرانی و اقتصادی عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح، ثبات و توسعه همواره در کنار ملت و دولت عراق خواهد بود.

دکتر محمدجواد ظریف طی سخنانی در نشست طرح جامع بازسازی عراق که ابتکار دبیرکل سازمان ملل در مقر این سازمان با اشاره به مشارکت فعالانه ایران در نشست اخیر بغداد، حمایت ایران از برگزاری نشست آتی وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق را مورد تاکید قرار داد.

ظریف ضمن ابراز انزجار کشورمان از اقدامات تروریستی در عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از عراق منجر به از بین رفتن زمینه های خشونت و درگیری در این کشور خواهد شد.

ربایش دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران توسط نیروهای آمریکایی در اربیل و عراق از دیگر موضوعاتی بود که نماینده کشورمان در سازمان ملل به آن ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: انجام چنین اقداماتی مغایر با اصول اساسی حقوق بین الملل و مانعی عمده در مسیر تلاش عراقی ها برای برقراری ثبات و بازسازی کشورشان است و باید هرچه زودتر این افراد آزاد شوند.

در همین حال مجله تایم در آخرین شماره خود در مقاله ای با اشاره به پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم از سوی ایران درباره فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان گفت: زمان آن فرارسیده که این طرح پیشنهادی را به اجرا درآوریم.

این نویسنده مقاله مجله تایم در ادامه تاکید کرده است: توافق درباره کنسرسیوم می تواند شامل عوامل دیگری نیز شود که آمریکا خواهان آن است به طوری که می توان در یک توافق از یک سو تضمین کرد که ایران از ان پی تی خارج نشود و دیگر اینکه می توان پروتکل نظارتی شدیدی را نیز اعمال کرد.

گفتنی است پیشنهاد طرح کنسرسیوم اولین بار توسط رئیس جمهور کشورمان به منظور ارائه یکی از راه های اعتمادسازی و حل پرونده هسته ای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده بود.