آرشیو پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۲۸
سیاست
۱۶

کمک سه ونیم میلیارد دلا ری آمریکا و اروپا به زراد خانه شیمیایی صدام

رم واحد مرکزی خبر:

وکیل ایتالیایی صدام، کمک های آمریکا و اروپا به صدام را در زمان جنگ عراق علیه ایران افشا کرد و از اعطای وام 5/3 میلیارد دلاری واشنگتن به بغداد برای خرید سلاح های شیمیایی، پرده برداشت.

جیووانی دی استفانو در گفتگو با خبرنگاران در رم تصریح کرد: در تاریخ 20 دسامبر 1983 میلادی، رامسفلد برای ارائه تضمین بانکی به عراق رفت و شخصا در دیدار با صدام، این تضمین را به او ارائه کرد.

به گفته وی؛ این تضمین بانکی در قالب مجموعه ای 5/3 میلیارد دلاری ارائه شد و قرار بود 5/1 میلیارد دلار آن برای به دست آوردن جنگ افزار شیمیایی صرف شود.

دی استفانو به عنوان یکی از وکلای صدام در بخش دیگری از سخنانش، از کمک شرکت های اروپایی به رژیم صدام برای به دست آوردن مواد شیمیایی پرده برداشت و گفت: به طور مشخص، شرکت هایی از انگلیس، آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه در چارچوب تضمین مالی آمریکا به عراق کمک کردند.

این وکیل ایتالیایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: انگلیس از درگرفتن جنگ میان عراق و ایران خوشحال بود، زیرا در جریان این جنگ، قیمت نفت خام برنت، به اوج رسید.

وی افزود: آنها اقدام چندانی برای توقف این جنگ نکردند، بلکه فقط تلاش داشتند تا به جهان نشان دهند کاری انجام می دهند. این دوره به سرعت قیمت نفت انگلیس را ترقی داد.

دی استفانو همچنین با اشاره به این که آمریکا برای مدت پنج سال در طول دوران جنگ عراق علیه ایران صدام را تامین مالی کرد، گفت: مجموع این وام بانکی که از سال 1983 به عراق اعطا شد، 5/3 میلیارد دلار بود و می توان طبق قانون آمریکا درباره چرخش آزاد اطلاعات، این ارقام را از منابع آمریکایی استخراج کرد.